Berlingske Business

Apple sætter priserne i vejret

billede
Apps er steget i pris. Foto:

Apps til iPhone og iPad er netop steget i pris på grund af nye skatteregler. Netflix holder indtil videre prisen i ro.

Fra årsskiftet er det blevet dyrere at købe apps i Apples App Store. Prisstigningerne skyldes, at Apple nu skal betale moms i Danmark for sit salg af apps.

Apples salg i EU sker via et selskab i Luxembourg, og dermed har Apple undgået at betale moms i de lande i EU, hvor appsene er blevet solgt. Men en ny EU-lov, der trådte i kraft 1. januar, betyder, at virksomheder, der driver internetvirksomhed, nu skal betale moms i det land, hvor varen bliver købt.

US-158329790

Derfor skal blandt andre Apple nu til at betale 25 pct. i moms i Danmark, og det har fået priserne til at stige i App Store. Eksempelsiv er de apps, der før kostede syv kr., nu steget til otte kr. Dyrere apps er tilsvarende steget i pris, nogle op til 25 pct.

Ligesom Apple har også Netflix placeret et selskab i Luxembourg, hvorfra selskabet sælger sine tjenester til EU. Dermed skal også Netflix nu betale 25 pct. i moms i Danmark, men indtil videre har Netflix besluttet selv at æde den meromkostning, så prisen på et Netflix-abonnement ikke stiger i pris.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen