Berlingske Business

Apple på vej med tablet

Apple på vej med tablet - 1
Foto:

Det fyger med rygter om nye produkter fra Apple - maskiner, der hverken er bærbare computere eller iPhones, men et sted midt i mellem.

En stor iPhone er på vej. En iPhone, som slet ikke er en iPhone, men en Mac. Og som er Apples våben mod såvel Amazons elektroniske boglæser, Kindle, samt det hastigt voksende marked for bittesmå, prisbillige computere.

Det er avisen Financial Times, der beretter om Apples modsvar mod en stribe forskellige markedstrends - herunder stagnerende digitalt musiksalg, hvor folk i stigende grad køber enkeltnumre snarere end hele albums i Apples musikbutik, iTunes Store.

Den såkaldte Tablet Mac har hørt til blandt Apple-tilhængernes favoritrygter i en efterhånden rum tid, men rygterne har indtil videre ikke været andet end rygter, og den nye maskine har ladet vente på sig. Nu er Apple imidlertid gået i tænkeboks sammen med de fire største pladeselskaber om, hvordan salget kan øges - og det projekt, vil blive lanceret i september sammen med en større opdatering af Apples vigende iPod-linje og den påståede nye tablet-Mac.

Trykfølsom skærm
En Tablet PC er ikke en ny opfindelse, men hidtil har ingen producenter formået at få succes med de trykfølsomme alt-i-et computere, der blot er en stor, trykfølsom skærm og ikke noget andet.

Efter iPhonens succes, er det dog muligt, at Apple formår at ændre på det - og Apple vil ifølge avisen sågar gå i krig mod Sony og Amazon, der begge storsælger e-bogslæsere og tilhørende e-bøger fra deres respektive e-boghandler.

Amazons nye Kindle DX er sågar tilpasset aviser og magasiner, der kan udkomme direkte til læseren. Den nye Apple-dims vil angiveligt have en ti-tommer-skærm og derudover minde om en iPod Touch.

Samtidig kan den måske kommende Apple-tablet være selskabets bud på et produkt i den kategori af meget små bærbare, der har fået tilnavnet netbooks. Denne produktgruppe er i hastig vækst både globalt og i Danmark og de fleste producenter - undtagen Apple - har lanceret produkter i kategorien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen