Berlingske Business

Apple på indkøb i Sverige

pix-Algotrim-Apple
Det svenske softwareselskab Algotrim er en del af Apple-koncernen.

Endnu et softwareselskab i Malmö er blevet købt op i hemmelighed.

Apple har i hemmelighed købt endnu et svensk softwarefirma.

Algotrim, som arbejder med datakomprimering af billeder, film og grafik til mobiltelefoner, blev allerede købt i foråret, men først nu er handelen sluppet ud. Det var nemlig et anonymt holdingselskab i Delaware i USA, Wedgwood Industries, der officielt købte Algotrim i Malmö i februar 2013, men mange store virksomheder arbejder på den måde på grund af selskabsreglerne.

For tre år siden købte Apple billedteknologiselskabet Polar Rose i Malmö under tilsvarende hemmelighedskræmmeri.

Apple bekræfter

Algotrim er grundlagt i 2005 af Anders Berglund, Anders Holtsberg og Martin Lindberg, og det var de tre stiftere, der solgte ud. Anders Holtsberg flyttede for nylig til IT-højborgen Silicon Valley i Californien i USA, blot 15 minutters kørsel fra Apples hovedkvarter i Cupertino.

»Apple køber fra tid til anden mindre teknologivirksomheder, og vi diskuterer generelt ikke vort formål eller planer,« hedder det i en kommentar fra Apple selv, som bekræfter salget.

Algotrim er ellers mest kendt for at arbejde i Android-verdenen, Apples største konkurrent på mobilområdet.

»Arbejder vi med Android? Ja, selvfølgelig, og vi bare elsker at arbejde med Android,« hedder det på forsiden af Algotrims netsted.

Algotrim omsatte i 2012 for 3,0 millioner svenske kroner men havde et underskud på 1,1 millioner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen