Berlingske Business
11:14Jyske Bank: Britisk selskab trækker sig fra shortvæddemål med tab

Apple overvejer også virtuelle briller

pix-Playstation VR
Overskrift
Det kan virke ret sært at se på, at andre er forsvundet ind i den virtuelle virkelighed og kan gå rundt i spil, men oplevelsen inde i brillerne fascinerer - og nu vil Apple måske også stige på vognen. Her er det Sonys Playstation VR-briller, der afprøves. Arkivfoto: Sony/Scanpix Foto:
 

Den amerikanske iPhone-producent undersøger mulighederne for at blande sig i det lovende marked for at kunne træde ind i spil med særlige briller på.

Også Apple overvejer at kaste sig ud i bølgen af interaktive briller og virtuel virkelighed.

Den amerikanske iPhone- og iPad-producent har ifølge nyhedsbureauet Bloomberg haft drøftelser med mulige leverandører, der skulle bidrage til et par Apple-briller, som kan vise billeder og andre oplysninger, ligesom Googles nu skrinlagte og meget omstridte Google Glass-briller kunne. Apple-brillerne skal muligvis også kunne bruges til at vise den virtuelle virkelighed (på engelsk: »virtual reality«), som her til jul ventes at få det helt store skub fremad.

Ikke nok til en produktion

Apple har ifølge rapporter bestilt et mindre antal skærme, der kan bruges tæt ved øjnene, til test men ikke nok til, at der ud fra dem kan sættes en produktion af noget nyt i gang.

Virtuel virkelighed er muligheden for at føle, at man træder ind i en helt anden verden ved at tage briller på med masser af følere, som registrerer, i hvilken retning man ser. Derved kan man bevæge sig rundt i spil og computerskabte verdener.

En række af Apples konkurrenter har allerede VR-briller på markedet eller får det op til jul. Samsung, der er verdens største mobil- og TV-producent, lancerede allerede sidste år Gear-brillerne, mens Facebook siden har lanceret Oculus Rift, mobilproducenten HTC har Vive, og Sony kommer med sine Playstation VR-briller. Google præsenterede for en måned siden sine Daydream View-briller.

Afløser for iPhonen søges

Analysefirmaet Nomura anslår, at markedet for VR-briller og tilbehør - altså ikke selve spillene - i 2020 vil afføde et salg på omkring 10 milliarder dollars eller 67 milliarder kroner. Og alt er ikke kun for sjov. Mange arbejder med at bruge VR-teknologien til erhvervsmæssige formål, f.eks. træning, eller til salg, hvor man kan prøve varerne af, inden man køber dem, eller se sig om på rejsemålet, inden man køber billetten dertil.

Apple vil ikke kommentere forlydenderne om VR-brillerne, men topchef Tim Cook kæmper med at finde på noget, der kan afbøde det faldende salg af iPhone-telefoner, som lige nu udgør 60 procent af Apples samlede omsætning.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen