Den amerikanske iPhone-producent undersøger mulighederne for at blande sig i det lovende marked for at kunne træde ind i spil med særlige briller på.
Også Apple overvejer at kaste sig ud i bølgen af interaktive briller og virtuel virkelighed.
Den amerikanske iPhone- og iPad-producent har ifølge nyhedsbureauet Bloomberg haft drøftelser med mulige leverandører, der skulle bidrage til et par Apple-briller, som kan vise billeder og andre oplysninger, ligesom Googles nu skrinlagte og meget omstridte Google Glass-briller kunne. Apple-brillerne skal muligvis også kunne bruges til at vise den virtuelle virkelighed (på engelsk: »virtual reality«), som her til jul ventes at få det helt store skub fremad.
Ikke nok til en produktion
Apple har ifølge rapporter bestilt et mindre antal skærme, der kan bruges tæt ved øjnene, til test men ikke nok til, at der ud fra dem kan sættes en produktion af noget nyt i gang.
Virtuel virkelighed er muligheden for at føle, at man træder ind i en helt anden verden ved at tage briller på med masser af følere, som registrerer, i hvilken retning man ser. Derved kan man bevæge sig rundt i spil og computerskabte verdener.
En række af Apples konkurrenter har allerede VR-briller på markedet eller får det op til jul. Samsung, der er verdens største mobil- og TV-producent, lancerede allerede sidste år Gear-brillerne, mens Facebook siden har lanceret Oculus Rift, mobilproducenten HTC har Vive, og Sony kommer med sine Playstation VR-briller. Google præsenterede for en måned siden sine Daydream View-briller.
Afløser for iPhonen søges
Analysefirmaet Nomura anslår, at markedet for VR-briller og tilbehør - altså ikke selve spillene - i 2020 vil afføde et salg på omkring 10 milliarder dollars eller 67 milliarder kroner. Og alt er ikke kun for sjov. Mange arbejder med at bruge VR-teknologien til erhvervsmæssige formål, f.eks. træning, eller til salg, hvor man kan prøve varerne af, inden man køber dem, eller se sig om på rejsemålet, inden man køber billetten dertil.
Apple vil ikke kommentere forlydenderne om VR-brillerne, men topchef Tim Cook kæmper med at finde på noget, der kan afbøde det faldende salg af iPhone-telefoner, som lige nu udgør 60 procent af Apples samlede omsætning.
Kære læser
Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.
Med venlig hilsen
Redaktionen