Berlingske Business
14:41USA: Apple i fokus på kommende negativ dag

Apple og Amazon kæmper om værdifuld topspion

pix-Daniel Craig
Daniel Craig tager endnu en runde som agent 007. Imens er der bag linierne kamp om de lukrative filmrettigheder. Arkivfoto: Joeg Carstensen, EPA/Scanpix Foto:

Giganterne vil have rettighederne til James Bond-filmene - og det risikerer at betyde, at agent 007 ikke længere kan ses på TV.

Der bliver hevet og flået i den britiske topspion James Bond, som nu også iPhone-producenten Apple og onlinegiganten Amazon vil have fingrene i. Det kan muligvis betyde, at der ikke fremover dukker James Bond-film op på TV, men at de skal ses ad andre kanaler.

De to giganter har lagt bud i milliardklassen for at kunne sætte sig på distributionsrettighederne til den nok berømteste, fiktive spions mange film, skriver Hollywood Reporter. Rettighederne, som indbefatter videresalg af James Bond-filmene til TV-selskaber verden over, vurderes at være mellem to og fem milliarder dollars - mellem 12,5 og 31,2 milliarder kroner - værd.

»Spectre« var den sidste

Hidtil har den japanske elektronikgigant Sony ejet distributionsrettighederne, men de udløb i 2015, da den seneste James Bond-film, »Spectre«, havde premiere. »Spectre« har indtjent omkring 880 millioner dollars, og siden har rettighedshaverne - MGM og produktionsselskabet Eon - været på jagt efter en ny distributør.

Sony har budt igen. Det samme har konkurrenterne Warner Bros, Universal Pictures og 20th Century Fox. Og nu altså også Apple og Amazon, som begge er gået massivt ind i opkøb og egenproduktion af indhold - film og TV-serier - til deres streamingtjenester, som skal være med til at holde kunderne fast ved konstant at kunne tilbyde dem noget, som ikke findes andre steder.

»Hvis Warner vinder, vil det være forretning som hidtil. De vil sælge filmene til andre spillere på markedet. Hvis Amazon eller Apple henter aftalen hjem, vil de måske ikke sælge TV-rettighederne men i stedet selv bruge dem globalt,« siger Richard Broughton fra markedsanalysefirmaet Ampere til det britiske dagblad The Guardian.

pix-Bland selv

Milliardbeløb i spil

Amazon har således brugt milliarder af dollars på egne produktioner, mens Apple først lige er gået i gang. Netflix har afsat 6,6 milliarder dollars til indkøb og egenproduktion af TV, mens HBO bruger omkring to milliarder dollars om året på det samme.

Ifølge Hollywood Reporter har de to giganter budt omkring samme beløb som Warner Bros for James Bond-rettighederne, siger en kilde, uden at der er sat konkrete beløb på. Hverken Amazon eller Apple har kommenteret forlydenderne, men Amazon købte i 2012 de amerikanske rettigheder til James Bond-bøgerne.

Den britiske forfatter, Ian Fleming, skabte James Bond-figuren, som gik til filmen i 1962 i »Dr. No« med Sean Connery i hovedrollen som den hemmelige agent. Siden har Roger Moore, Pierce Brosnan og senest Daniel Craig spillet James Bond og meddelte i juli, at han tager endnu en runde som den iderige topspion i den kommende film, som ventes at få premiere i 2019.

pix-Facebook-TV
For abonnenter LÆS MERE : Facebook gør klar til lave egne TV-serier

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen