Berlingske Business
17:42

Apple nede på tredjepladsen

pix-Fitbit
Fitbit har især slået sig op på fitnessarmbånd, der følger med i ens helbred og samler oplysninger sammen, så man kan leve sundere, men Fitbit producerer også smarture, som kan en del mere og konkurrerer med bl.a. Apples og Samsungs smarture. Arkivfoto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

Kinesisk konkurrent slår iPhone-producenten på markedet for smarture og fitnessarmbånd, som Fitbit stadig er kongen af.

Det går bevisligt ikke godt for den amerikanske iPhone- og iPad-producent Apple med at få solgt sine smarture, der er det første helt nye produkt i mange år, og som skal mindske selskabets afhængighed af indtjeningen fra iPhone-telefonerne.

Apple er nu rykket ned på tredjepladsen blandt producenter af såkaldt teknologi til at tage på (på engelsk kaldet »wearables«, ofte oversat med kropsnære enheder), slået af såvel Fitbit som nu også kinesiske Xiaomi.

Hele markedet for smarture, fitnessarmbånd og tilsvarende dimser er ifølge analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, i 1. kvartal i år vokset med 67,2 procent i forhold til for et år siden. Det svarer til et salg på i år 19,7 millioner dimser mod sidste år 11,8 millioner, men alle producenter har også kraftigt opgraderet og forfinet deres produkter for at nå ud til et bredere publikum.

Kinesere rykker forbi Apple

Det nye udstyr bruges især til at samle sundhedsdata sammen, så man kan leve sundere, men i urene kan små apps som på mobiltelefoner vise indkomne SMSer og beskeder fra den tilkoblede mobiltelefon, afspille musik og flere andre basisfunktioner.

Fitbit, som er kendt for sine fitnessarmbånd, besætter førstepladsen med 4,8 millioner solgte enheder. Det svarer til en markedsandel på 24,5 procent. Xiaomi sidder med 3,7 millioner styk på en markedsandel på 19 procent, mens Apple med 1,5 millioner styk indtager tredjepladsen med en markedsandel på 7,5 procent.

Garmin, som bedst kendes fra GPS-navigation, er nummer fire med 4,6 procent af markedet og 0,9 millioner solgte enheder, mens sydkoreanske Samsung - verdens største mobilproducent - indtager femtepladsen med 0,7 millioner solgte enheder, hvilket svarer til en markedsandel på 3,6 procent. Samsung har urene Gear S2 og Gear S2 Classic på hylderne.

Større marked men stadig lille salg

Særligt i fokus er Apple, som henter to tredjedele af alt sit salg på iPhone-telefoner i dag. Det marked er for første gang gået tilbage for Apple, der derfor skal finde en alternativ indtægtskilde. Her har smarture som Apple Watch været på tale. Salget i 1. kvartal er dog det laveste hidtil. I 2. kvartal 2015, hvor urene kom frem, blev der solgt 3,6 millioner styk, i 3. kvartal 3,9 millioner og i 4. kvartal 4,1 millioner ure.

»Den gode nyhed er, at markedet for teknologi til at tage på fortsætter med at modnes og blive større. De enheder, som vi ser i dag, er adskillige skridt foran, hvad vi så, da markedet tog af,« konstaterer Ramon Llamas, analytiker hos IDC.

Stadig er der udtalt skepsis mod især smarturene, som er alt for afhængige af, at man også har en telefon med mobilforbindelse på sig. Samtidig afskrækker de høje priser på urene mange fra at kaste sig ud i at købe dem.

Til sammenligning blev der i 1. kvartal i år solgt omkring 349 millioner smartphonetelefoner.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen