Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Apple lægger yderligere afstand i talekrigen

pix-Alexa
Amazon har stor salgssucces med sin Echo Dot-taleassistent (den lille hvide boks), som dog kun kan forstå engelsk og tysk. Det er Apple, som med sin Siri-assistent topper listen over sprog. Arkivfoto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

Talegenkendelse er blevet et nyt, stort kampområde for teknologigiganterne. Apples Siri er nu ved at lære sprog nummer 22.

Talekrigen breder sig mellem techgiganterne, som kæmper om at få æren af at være netop dem, som vi alle sammen vil tale med. Apples talerobot Siri begynder nu at kunne endnu flere sprog.

Apple, Amazon, Google og Microsoft kæmper om kundernes gunst med deres elektroniske assistenter, som i vekslende omfang og med vekslende held kan forstå - ofte enklere - kommandoer og kan skaffe svar og læse dem højt.

Sprog nummer 22 bliver shanghainesisk

Siri er den ældste af taleteknologierne, som bygges ind i mere og mere udstyr med den tanke, at vi skal kunne tale i almindeligt sprog til det hele i stedet for at skulle bruge et tastatur eller sætte fingrene på skærmen for at starte programmer, foretage søgninger og meget andet.

Apple har lagt sig markant i spidsen, hvad angår antallet af sprog, som taleteknologien Siri kan håndtere. Siri kan forstå 21 sprog - og som den eneste også dansk - og er ifølge nyhedsbureauet Reuters nu i færd med at lære shanghainesisk, en dialekt, der udelukkende tales i og ved den kinesiske storby Shanghai. Microsofts Cortana klarer otte sprog men ikke dansk, mens Amazons Alexa kun håndterer to sprog. Google lancerede for alvor sin Google Assistent forleden. Den forstår fem sprog.

Dansk? Bum...bum...

Selv om Norden gang på gang i internationale undersøgelser ligger i top, hvad angår begejstringen for ny teknologi og for at bruge den, står det stadig sølle til med at få mulighed for at tale blandt andet dansk til sit udstyr. Derfor er det kun et fåtal i Norden, der faktisk benytter sig af mulighederne ved talegenkendelse, fordi de finder det akavet at skulle tale engelsk eller tysk til deres telefon, computer eller andet internetopkoblet udstyr.

Talegenkendelsen fungerer ved, at det indtalte sendes til »forståelsescentralen«, kæmpemæssige databaser, som ligger på lageret hos Apple, Amazon, Google og Microsoft, hvor talen omsættes til kommandoer, som telefonen og computeren kan forstå og derefter kan levere svaret på.

Der investeres store summer i konstant forbedring af talegenkendelsen. Microsoft har et hold på 29 mand, skriver Reuters.

LG

Store forberedelser til nye sprog

Apple henter først folk ind til at læse tekster op på forskellige dialekter og med forskellige accenter. Derefter udskrives teksterne manuelt, så en computer ved, hvad den skal håndtere, og hvordan den skal forstå dem. Herefter bruges en akustisk model til at forsøge at forudse rækkefølgen af ord, som computeren skal forstå.

Bagefter anvender Apple sin tekst-til-tale-oversætter til det nye sprog. Når folk taler, fanger Apple en lille procentdel af lydoptagelserne og anonymiserer dem. Optagelserne, som både rummer baggrundsstøj og mumlen, udskrives af mennesker, så talegenkendelsen får endnu mere materiale at arbejde med. Ifølge Apples chef for taleholdet, Alex Acero, nedbringer det fejlraten ved talegenkendelsen til halvdelen.

Endelig hyres en skuespiller til at indtale Siri på det nye sprog. Siri frigives derefter til brug og rummer svarene på, hvad Apple anslår er de hyppigst stillede spørgsmål, og fra det tidspunkt bliver Siri opdateret ud fra de spørgsmål, som virkeligt er blevet stillet, hver anden uge.

Torsdag - Kazuo Hirai

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen