Berlingske Business

Apple køber softwareselskabet bag Microsofts Kinect

pix-Primesense
Den franske præsident François Hollande (nummer to fra venstre) og Israels president Shimon Peres (nummer to fra højre) lytter, mens det israelske softwarefirma Primesenses direktør for forretningsudvikling, Jeremie Kletzkine (til venstre) forklarer om 3D-sensorteknologien. Det skete under et besøg i Tel Aviv i sidste uge. Nu har Apple købt selskabet. Arkivfoto: Philippe Wojazer, Reuters/Scanpix Foto:

Efter flere måneders rygter har Apple betalt næsten to milliarder kroner for israelsk selskab.

Apple har købt det israelske selskab, som står bag softwaren i konkurrenten Microsofts Kinect-system, som gør det muligt at styre Xbox-spillekonsollen med bevægelser.

Apples køb af Primesense har ifølge finansavisen Financial Times kostet 360 millioner dollars, svarende til 1,98 milliarder kroner.

»Apple køber mindre teknologiselskaber fra tid til anden, og vi diskuterer normalt ikke vores bevæggrunde eller planer,« siger en talsmand for Apple til avisen.

Spænding om fremtiden

Kinect-softwaren har været en væsentlig del af succesen for Xbox 360-spillekonsollen, der gennem mere end 30 måneder har været den mest solgte spillekonsol i USA. Microsoft sendte i fredags den helt nye Xbox One på markedet. Også i den er Kinect-systemet en væsentlig brik.

Apples køb skaber øget spænding om, hvilke planer Apple går med. Primesenses teknologi kunne bruges, hvis Apple rent faktisk agter at producere sit eget fjernsyn, sådan som nu afdøde Apple-stifter Steve Jobs lod forstå i Walter Isaacsons biografi.

Opkøbet har cirkuleret på rygteplan gennem nogle måneder.

Primesense er stiftet i 2005, og selskabets bevægelsessesorteknologi styrer i dag over 24 millioner apparater verden over. Efter aftalen med Microsoft har Primesense udvider og arbejder nu også med system-på-en-chip og med integrerede 3D-sensorer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen