Berlingske Business

Apple klar til at blokere annoncer

pix-iPhone
Når Apple om få uger opdaterer sit styresystem til iPhone og iPad, vil man kunne installere annonceblokeringsværktøjer, som fjerner annoncerne, når man går på nettet - dog ikke i apps. Arkivfoto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

I det nye iOS 9-styresystem får iPhone- og iPad-brugere for første gang mulighed for at installere de annonceblokeringsværktøjer, som på PCerne er vokset med 40 procent i brug på et år.

Nu melder også Apple sig på banen for at gøre det lettere at blokere og helt bortskrælle annoncer fra sider, som man besøger på nettet fra sin telefon eller tavle-PC.

I september kommer den nye udgave af Apples mobilstyresystem, iOS 9, og her bliver det muligt for iPhone- og iPad-brugere at installere applikationer, som i Apples Safari-browser blokerer annoncer fra at blive vist, ganske som man gennem lang tid har kunnet gøre det på en PC.

pix-Cook-iPhone

Tomt hul i stedet for annonce

Annonceblokeringsværktøjerne - på engelsk »ad blockers« - er små tilføjelsesprogrammer, der installeres i ens internetbrowser, og som skræller annoncerne bort, når man går ind på en side, og blot efterlader pladsen tom, hvor de oprindelig stod. Betalte reklamelinks og reklamer før onlinevideoer forsvinder også fra skærmen.

Annonceblokering opstod for at spare dataforbrug, som tidligere var meget dyrt, men mange har installeret de små, gratis programmer, fordi de er trætte af de ofte meget påtrængende annoncer, som både spiller musik og pludselig breder sig over det, man læser, fordi man f.eks. har fået flyttet musens pilespids hen over en annonce uden at klikke på den.

pix-LG trådløs

Mange ser frem til at kunne blokere for de påtrængende annoncer på de langt mindre telefon- og tavle-PC-skærme, hvor annoncerne optager en langt større del af skærmen. Indimellem vil annonceblokeringsværktøjerne dog også skrælle almindelige billeder bort, som man så ikke ser. Til gengæld vil de ved at blokere for annoncerne samtidig blokere for nogle af de skjulte sporingsværktøjer, som følger med i, hvad man foretager sig på nettet.

Annonceblokering steget med 40 procent

Apples åbne dør for annonceblokering skaber bekymring i reklamebranchen, som ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal frygter for den omsætning, som på mobilmarkedet lige nu er på 70 milliarder dollars eller 467 milliarder kroner om året og i fremgang i takt med, at mange flere bruger mobiltelefonen eller tavle-PCen som primær adgangsvej til nettet.

198 millioner eller seks procent af alle internetbrugere på verdensplan brugte i juni 2015 annonceblokeringsværktøjer. Det er 40 procent flere end for et år siden, viser en rapport, som PageFair og Adobe Systems netop har offentliggjort. Det svarer til, at annoncer for 12,5 milliarder dollars bliver skrællet bort og aldrig når op på folks skærme.

US-APPLE-WORLDWIDE-DEVELOPERS-CONFERENCE-OPENS-IN-SAN-FRANCISCO

iOS er verdens næstmest anvendte mobilstyresystem. Det ligger på henved 14 procent af alle nye smartphonetelefoner, og modsat konkurrenten Android, som ligger på godt 80 procent, er iOS-brugerne langt hurtigere til at opdatere til nyeste udgave af styresystemet, hvorfor annonceblokeringen hurtigt vil blive mulig for mange hundrede millioner flere.

»Apple vil skabe en massiv appetit hos forbrugerne på at blokere annoncer,« siger Sean Blanchfield, administrerende direktør for PageFair, som hjælper med at bekæmpe annonceblokering.

Apple selv bliver ikke ramt

Annonceblokering vil betyde, at de netsteder, som viser reklamerne, og de annoncenetværk, som organiserer annoncevisningen, vil tjene færre penge. Dermed vil Apples skridt ramme synligt hårdt på ærkerivalen Google, hvis hovedindtjening kommer fra netop annoncesalg.

Apple vil ikke selv levere annonceblokeringsværktøjer med iOS 9 men blot gøre det muligt nu at installere dem. Folk skal dog selv finde og installere dem. Og Apple vil ikke tillade annonceblokering inde i applikationer, fordi de ifølge den amerikanske IT-gigant ikke går lige så hårdt ud over ydelsen som i browseren. Den forskelsbehandling får Apple selv noget ud af. Apple tager nemlig 30 procent af de indtægter, som apps skaber, og IT-giganten har også en forretningsenhed, som leverer annoncer i applikationerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen