Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Apple klar med net-TV til efteråret

pix-Apple-TV
Apples topchef, Tim Cook, fortalte forleden, at der er solgt 25 millioner Apple-TV-bokse, som snart også vil kunne bruge HBO Now-streamingtjenesten. Nu vil Apple lave en egentlig TV-pakke, som amerikanere vil kunne se på alt Apple-udstyr. Arkivfoto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix Foto:

Særlig TV-pakke med 25 populære kanaler til Apple-udstyr får premiere i USA til september.

Apple tager til efteråret endnu et skridt nærmere fjernsynet, når en ny online-TV-tjeneste ventes lanceret i konkurrence med de traditionelle TV-udbydere.

iPhone- og iPad-producenten forhandler netop nu med en række større, amerikanske TV-udbydere om at kunne tilbyde en særlig net-TV-pakke med omkring 25 kanaler, som skal kunne ses på udstyr, der kører Apples iOS-styresystem, altså iPhone-telefoner, iPad-tavle-PCer og Apple-TV-bokse, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Billigere end TV-pakke, dyrere end HBO og Netflix

Med i pakken, som kun amerikanere får adgang til, satser Apple på at få ABC, CBS, Fox, Walt Disney m.fl. Prisen vil blive mellem 30 og 40 dollars - 210-280 kroner - om måneden, altså en hel del billigere end en normal TV-pakke med hundredvis af kanaler, som koster godt 90 dollars om måneden. Apples TV-pakke er dog næsten tre gange så høj som månedsprisen hos filmtjenester som HBO og Netflix.

Apple ventes at præsentere sin net-TV-tjeneste i juni med premiere til september.

Apple, Fox og CBS afviser alle at kommentere forlydenderne.

Apples TV-pakke vil blive en konkurrent til traditionelle TV-abonnementer, ligesom f.eks. HBO og Netflix er det. De kører nemlig over internetforbindelsen, og derfor har man ikke længere behov for et almindeligt TV-abonnement fra satellit- eller kabel-TV-udbydere. Især dropper mange unge det traditionelle TV-abonnement, men også mange garvede TV-brugere vælger at skifte til en mindre TV-pakke og supplere med et abonnement på en af disse streamingtjenester.

Google rykker ind på fjernsynet

Der har været massevis af spekulationer om, hvornår Apple kastede sig over at producere sit eget Apple-fjernsyn. Ærkerivalen Google rykker nu med sit Android-styresystem ind hos en række TV-producenter som Sony, Philips og Sharp.

Apple valgte forleden, da det kommende smartur Apple Watch blev præsenteret, at sænke prisen på Apple-TV fra 99 til 69 dollars, og samtidig lancerede Apple en aftale med HBO Now, som fra april nu også kan bruges gennem TV-boksen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen