Berlingske Business

Apple har taget miljøet og topchef med i kampen mod David

JOHANSEN LINDA - 2016102811170
Apple har sendt en af sine helt tunge drenge, Michael Lanigan, til Glostrup i kampen mod David Lysgaard. Free/Johansen Linda

Giganten Apple har taget de helt tunge våben med i retten i kampen mod iPhone-ejeren David Lysgaard.

Milliardkoncernen Apple, der står bag kendte produkter som iPhones, iPads, Mac-computere og Apple-tv, har taget hele arsenalet med i sin kamp mod David Lysgaard.

Apple har stævnet ham ved retten i Glostrup for at få underkendt hans krav om, at han skal have en ny iPhone eller pengene tilbage.

Apple havde givet ham en iPhone med brugte dele, men det vil David Lysgaard ikke acceptere.

- Jeg vil bare gerne have, at Apple ombytter mit produkt eller får pengene tilbage, som jeg har ret til ifølge loven.

pix-Macbook Pro 1

- Der kan ikke være meget tvivl om, at hvis man satte en helt ny iPhone til salg ved siden af en, der var genbrugt, så ville den helt nye være flere penge værd, sagde David Lysgaard under sin forklaring i retten.

Apple på sin side argumenterer for, at telefonen er så god som ny, og at det er en trend, at selskaber genbruger komponenter for at mindske miljøbelastningen.

Derudover har Apple sendt en af sine øverste chefer til Glostrup, nemlig Michael Lanigan.

Han er ansvarlig for alt service inden for Apple samt produktionen i Kina under titlen Seniordirector Apple Care and Technology Group.

Topbillede

Af frygt for, at der ville komme erhvervshemmeligheder frem, sker afhøringen dog for delvist lukkede døre.

Michael Lanigan forklarer, at mange af de komponenter, der bliver brugt til reparation, ikke er i stykker, men ofte produceret for at have lagre eller er kommet tilbage fra telefoner, der ikke er brugt eller har softwarefejl.

- Det er det samme, som en ny. De har samme garanti, som helt nye telefoner, siger Michael Lanigan.

Sagen mellem David Lysgaard og Apple er principiel, fordi den skal afgøre, om selskaber kan spise kunder af med at give dem en erstatning, der ikke er fabriksny.

pix-Ligheder

Det berører potentielt hundreder tusinder køb og ombytninger af elektronik og andre varer i Danmark samt hele Europa, da den kan skabe præcedens.

Sagen startede, da David Lysgaards iPhone købt i 2011 gik i stykker flere gange. Han krævede ombytning til et tilsvarende produkt eller pengene tilbage, som loven giver ham ret til.

David Lysgaard fik dog en såkaldt "remanufactured" telefon i stedet. Det dækker over, at en telefon er bygget delvist på genbrugte dele.

Det ville David Lysgaard ikke acceptere, og Forbrugerklagenævnet gav ham ret. Det har Apple nu udfordret ved retten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen