Berlingske Business

Apple har solgt syv mio. smarture

pix-Apple Watch
Jo, man kan faktisk også se, hvad klokken er på de nye smarture, som ellers er en lille computer med små applikationer på. Apple har med sit Apple Watch foreløbig slået alle konkurrenterne, selv om det samlede salg stadig ikke er, hvad analytikere og investorer forventede. Arkivfoto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix Foto:

Salget lever ikke op til forventningerne men slår alle de andre urproducenter. Fitnessarmbånd sælger dog stadig langt bedre.

Trods kritik af høje priser og manglende nytteværdi har den amerikanske IT-gigant Apple alligevel siden lanceringen i april solgt syv millioner styk af sit smartur Watch og overgår dermed, hvad alle andre smarturproducenter tilsammen har solgt de seneste fem kvartaler. Det er dog stadig et salg under forventningerne, og fitnessarmbånd sælger stadig langt bedre end smarture.

Nye tal fra mobilanalysefirmaet Canalys viser, at Apple som den eneste urproducent sendte flere end 300.000 ure på markedet i juli-september. Pebble rundede 200.000 smarture med lanceringen af sit nye Pebble Time Steel, mens den sydkoreanske mobilgigant Samsung oplevede tilbagegang, uden at Canalys dog opgiver konkrete tal. Samsung gør dog klar til at lancere sit nye Gear 2-ur inden jul.

Smarturene kan blandt andet - ud over at vise klokken - vise indkomne beskeder, afspille musik, fotografere og foretage andre, mindre operationer, som kan klares med uret fastspændt på håndleddet.

Apple selv har ikke offentliggjort særskilte salgstal for sine ure, modsat detaljerede tal om mange af sine andre produkter.

Urene er Apples første i en ny kategori, siden iPaden blev lanceret i 2010. Apple er under stigende pres for at gøre sig mindre afhængig af sit iPhone-mobilsalg, som lige nu sikrer giganten omkring to tredjedele af sine indtægter. Her er urene kommet til kort, fordi de ikke sælger så meget, som investorer og analytikere forventede.

Canalys-analytiker Daniel Matte hæfter sig ved, at Apple nu har fået styr på sin urproduktion og derfor ser ud til at kunne rykke yderligere frem i julekvartalet. Her forventer Canalys, at alle urproducenterne fortsat vil kæmpe en kamp for at positionere sig, eftersom julesalget for mange teknologiproducenter udgør op til 30 procent af hele årets salg.

Men der bliver stadig flere om buddet. Således har den amerikanske mobilproducent Motorola, som nu ejes af kinesiske Lenovo, lanceret to nye ure, Moto 360 og Moto 360 Sport, og den klassiske urproducent Tag Heuer har også sit første smartur på salgshylderne.

»Folk overvejer stadig, om dette er noget, som de ønsker at investere i. Ikke alle går med ure. Telefonen kan klare en masse af meddelelserne, så masser af mennesker prøver at finde ud af, om dette er noget, som de har brug for,« siger Canalys-analytiker Chris Jones til netnyhedsstedet Re/code.

Apples ure kræver, at man også har en iPhone-telefon af nyere mærke. Uret bruger nemlig mobilforbindelsen til at holde sig og sin ejer opdateret. Apple opdaterede i september softwaren i sine ure.

Også mange af de øvrige smarture kræver en tilkoblet telefon, men flere og flere kan fungere uden.

Canalys medregner ikke salget af de mange fitnessarmbånd i sine urtal. Målt alene på fitnessarmbånd ligger den kinesiske mobilproducent Xiaomi i top i juli-september med en produktion alene på flere end 10 millioner styk.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen