Berlingske Business
16:27Eurozonen: Forbrugertilliden lidt bedre end ventet i oktober

Apple har mistet kronen

14BUSPix-Apple--ble-174007.jpg
Magien er væk. Investorerne har ventet på den næste, store ting. Det var ikke Apple Watch, og indtil videre spejder investorerne forgæves efter den næste revolution.

Magien bag den amerikanske iPhone- og iPad-producent er forduftet. Aktiekursen er nu den laveste i to år, for salget skrumper, og fremtiden er usikker for hele mobilområdet.

Baf – dér røg kronen ... igen.

Apples storhedstid er overstået. Den amerikanske iPhone- og iPad-producent er ikke længere verdens mest værdifulde selskab. Med en aktiekurs, som torsdag blev den laveste i to år, har ærkerivalen Googles moderselskab, Alphabet, nu indtaget tronen og taget kronen.

»Magien er væk. Investorerne har ventet på den næste, store ting. Det var ikke Apple Watch, og indtil videre spejder investorerne forgæves efter den næste revolution. Apple er for afhængig i iPhones. To tredjedele af omsætningen i seneste kvartalsregnskab kom fra iPhones. Konkurrenterne haler samtidig ind på Apples tidligere enerådige status inden for smartphones, og investorerne frygter for udviklingen i Kina, hvor Apple henter cirka 25 procent af sin omsætning,« konstaterer Per Hansen, investeringsøkonom hos banken Nordnet.

Alphabet rykkede i februar for første gang forbi Apple målt på markedsværdien, men Apple genindtog allerede dagen efter tronen som verdens mest værdifulde selskab.

Apple

Større risiko i Apple end udenfor

Apple lider på ingen måde nød. Trods den første tilbagegang efter 51 kvartaler i træk med vækst havde Apple i januar-marts stadig et rent overskud på 115,3 millioner dollars eller 752 millioner kroner – om dagen. Men for første gang er Apples mobilsalg gået tilbage, og afhængigheden af et enkelt produkt – iPhone-telefonen – vækker derfor stigende bekymring blandt investorerne.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Den for virksomhederne ofte så irriterende milliardærinvestor Carl Icahn solgte for nylig alle sine Apple-aktier på grund af manglende udsigt til øget afkast. Flere af de underleverandører af teknologisk »indmad« til blandt andet iPhone-telefonerne har fremlagt dårlige apriltal og nedjusteret forventningerne til 2016 som et tegn på, at nedturen på ingen måde er slut endnu.

»Det er på ingen måde udelukket, at Apple kan få et comeback og igen vende tilbage til væksttider. Det sker dog ikke lige med det samme, og mange af de investorer, som tidligere købte, hvis de var i tvivl om Apples fremtid, vælger nu ikke at lade tvivlen komme aktien og kursudviklingen til gode. Investorerne har indtrykket af, at risikoen ved at være inde i Apple er større end at være udenfor,« siger Per Hansen fra Nordnet.

FILE USA APPLE 40TH ANNIVERSARY

Apple lider ikke alene under, at der bliver solgt færre telefoner.

»En større andel af kunderne skal ikke nødvendigvis længere have den nyeste nye telefon og gemmer samtidig den nuværende, indtil den ikke kan mere, så levetiden på telefoner bliver længere. Samtidig vokser markedet for brugte telefoner. De nyeste telefoner kan meget lidt mere end de gamle, så hvis folk ikke ændrer deres brug af telefonen, er en masse af de nye funktioner reelt ikke så relevante. Vi har lidt nået grænsen for meningsfyldt innovation,« sagde senioranalytiker Anders Elbak fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, tidligere på ugen til Berlingske.

apple

Lidt billigere og lidt mindre

Apple har derfor netop lanceret sin iPhone SE, som i størrelse svarer til en iPhone 5 men har noget af den nyeste teknologi fra iPhone 6S. Den er prissat noget lavere end normalt i håbet om at kunne vække markedet og igen lokke folk til at lægge de mange tusinde kroner for en ny telefon.

Det samlede mobilsalg i verden er nu kun mikroskopisk højere end for et år siden. I Danmark er det i to år direkte gået tilbage. Derfor skal der tjenes penge andre steder, og derfor satser også Apple på at levere andre tjenester – et område, hvor Google og Facebook allerede har et solidt fodaftryk på markedet. En analytiker fra Cantor Fitzgerald i New York anslår over for den britiske finansavis Financial Times, at Googles videotjeneste YouTube alene omsætter for fire-fem milliarder dollars om året. Og Google investerer nu også stort i markedet for netbaserede tjenester, såkaldt »cloud computing«, som konkurrenten Amazon har haft endog meget stort held med.

Apple solgte i januar-marts 51,5 millioner iPhone-telefoner mod 61,2 millioner sidste år. Mac-PC-salget faldt fra 4,56 til 4,03 millioner, mens iPad-salget fortsatte nedad fra 12,6 til 10,25 millioner styk.

pix-Tim Cook

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen