Berlingske Business

Apple gør klar til GoPro-konkurrent

pix-Apple Watch
Apple fremviste i september 2014 sit Apple Watch, som især er tænkt til at skulle måle sundhed men nu også vil kunne udvides til at blive fjernbetjening for et actionkamera. Arkivfoto: Monica Davey, EPA/Scanpix Foto:

Apple har fået patent på et actionkamera, der kan styres fra et ur.

Udsigten til, at den amerikanske elektronikgigant Apple rykker ind på markedet for actionkameraer, gør ondt på GoPro, som lige nu regerer på området.

Apple har netop fået patent på et actionkamera, der kan styres fra et smartur, og det kostede GoPros aktie et fald på 12 procent. GoPro laver kameraudstyr, hvor man kan filme sig selv med et lille kamera monteret på hjælmen, og GoPro står også bag en selfiepind, så man bedre kan tage billeder af sig selv med Apples iPhone

Selskabet blev børsnoteret i juni 2014.

Betjening fra et ur

Tirsdag fik Apple imidlertid endnu en stribe patenter i hus, heriblandt et, hvor iPhone-brugere kan tage billeder med et kamera, som styres af et ur. Apples patentansøgning nævner specifikt svagheder i GoPros produkter og beskriver, hvordan et kamera - f.eks. en iPhone-telefon - kan monteres på en cykelhjælm eller et surfbræt og kan fjernbetjenes fra en anden enhed som f.eks. et ur.

GoPro har på det seneste fået en del konkurrence af billigere produkter men anses stadig blandt brugerne af den slags kameraer for bedste bud på markedet.

Hverken Apple eller GoPro vil udtale sig om de nye patenter.

Apple er verdens mest værdifulde selskab og sender regelmæssigt patentanmodninger af sted for at beskytte ideer og opfindelser, hvoraf mange dog aldrig bliver til noget.

Nye funktioner efterlyses i urene

Imidlertid står Apple foran lanceringen af sit Apple Watch, som ventes i løbet af foråret og frem for alt lægger op at skulle bruges til sundhedsmålinger. Men de såkaldte smarture, som masser af konkurrenter har haft på hylderne længe, er ikke rigtigt slået igennem, og derfor arbejdes der overalt på at tilføre urene nye funktioner, som skal gøre dem uundværlige - og meget gerne trække salg af andet udstyr med sig.

Apples patentansøgning beskriver behovet for et kamera med en »lavere profil«, så vindmodstanden og risikoen for skader fra forbipasserende grene mindskes, og så batteritiden bliver bedre. Der nævnes et vandtæt kamera, som kan bruge en undervandsmikrofon - eller »hydrofon« - til at optage lyd, ligesom kameraet skal kunne sættes på en cykel eller en skihjælm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen