Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Apple forhandler om at købe Tidal

pix-Tidal
Kanye West (til venstre) og Jay Z (til højre) er begge medejere af musiktjenesten Tidal, tidligere Wimp, som Apple nu vil købe. Arkivfoto: Phil McCarten, Reuters/Scanpix Foto:

Apple vil købe den tidligere musiktjeneste Wimp fra rapperen Jay Z for hurtigt at skaffe flere kunder til sin egen Apple Music-streamingtjeneste. Samtidig er Apple og Spotify gået i nærkamp.

Apple forhandler med rapperen Jay Z om at købe musiktjenesten Tidal - tidligere kendt som Wimp - for derved at få sat mere skub i sin egen Apple Music.

Ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal vil Tidal med tætte bånd til kendtere navne som Kanye West og Madonna kunne styrke Apple Music, men anonyme kilder siger til avisen, at selv om der forhandles, er en aftale ikke sikker.

For Apple er musiktjenesten en måde at sikre et fortsat salg af sine iPhone-telefoner, som udgør omkring to tredjedele af Apples samlede omsætning. Og salget af iPhones er for første gang gået tilbage, fordi mange markeder er mættet, og det kniber for alle mobilproducenterne at opfinde nye funktioner, som folk simpelt hen ikke kan leve uden.

Købt for et år siden - og tre topchefer siden

Jay Z, der er gift med popstjernen Beyoncé og bærer det borgerlige navn Shawn Carter, betalte 464 millioner svenske kroner eller 371 millioner danske for musikstreamingtjenesten i marts 2015. Sælger var svenske Aspiro. Siden er kunstnere som Alicia Keys, Kanye West, Madonna og Rihanna gået ind som medejere af Tidal, så de derved fik særlige muligheder for at promovere nye albums.

Tidal har 4,2 millioner betalende abonnenter. Standardudgaven koster 99 kroner om måneden, mens man for 199 kroner om måneden kan lytte med i høj, teknisk lydkvalitet. Tidal har i løbet af 2016 haft enepremiere på numre fra blandt andre Rihanna og Beyoncé og har desuden eneret på den nyligt afdøde sanger Princes numre.

Tidal har omvendt også haft hele tre topchefer i det forgangne år.

Hård kamp om lytterne

Kampen om lytternes ører er stor i streamingverdenen, og derfor er den hurtige måde at vokse på at købe konkurrerende selskaber ud og overtage deres kunder - ganske som det kendes herhjemmefra fra mobilverdenen, for de store teleselskaber har opkøbt små og ofte irriterende billige konkurrenter.

Det er fortsat svenske Spotify, som er kongen af musikstreaming. Spotify har omkring 30 millioner betalende brugere og 70 millioner gratisbrugere men giver fortsat underskud. Gratislytningen har irriteret kunstnere som Taylor Swift og Adele, som derfor enten helt har skyet Spotify eller først udsendt deres numre gennem Spotify, længe efter at de var udkommet.

Det er et år siden, at Apple lancerede Apple Music, der ifølge Apple nu har 15 millioner betalende brugere. De betaler 99 kroner om måneden eller 149 kroner for et familieabonnement. Analytikere har ikke været imponeret over Apples markedsandel, og Apple er da også gået i gang med at redesigne sin musiktjeneste, så den er klar, når iPhone-softwaren opdateres til efteråret. Der har været klager over, at det var for uoverskueligt og forvirrende at finde rundt.

Apple truer Spotify

Apple Music bygger på streamingtjenesten Beats, som Apple købte sammen med hovedtelefonproducenten Beats Electronics for tre milliarder dollars i maj 2014.

Spotify har i denne uge gennem sin advokat klaget til Apple over, at Apple blokerer for en opdatering af Spotifys applikation til iPhone-telefoner og iPad-tavle-PCer og har truet Spotify med helt at fjerne Spotify-appen fra App Store-netbutikken, hvor iPhone- og iPad-brugere henter og køber nye apps.

Apple afviste ifølge nyhedsbureauet Bloomberg opdateringen, efter at Spotify var begyndt at opfordre sine brugere til at abonnere via deres internetbrowser i stedet for at gøre det gennem Apples iOS-mobilstyresystem. Apple tager nemlig 30 procent af alt salg gennem iOS. Derfor har Spotify hidtil solgt abonnementet en anelse dyrere gennem iOS, nemlig for 13 dollar som måneden i stedet for 10 dollars.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen