Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Apple forbereder milliardopkøb af musikapp

pix-Apple Music
Apple Music skal styrkes gennem opkøbet af musikgenkendelsestjenesten Shazam. Foto. Apple

iPhone-producentens musiktjeneste, Apple Music, skal styrkes med opkøbet af britiske Shazam, som ud fra få sekunders musik kan genkende nummeret.

Apple er tæt på at købe den britiske musikgenkendelsestjeneste Shazam som led i en oprustning af iPhone-producentens musikstreamingtjeneste, så det bliver lettere at identificere nye musiknumre og føje dem til spillelisterne i Apple Music.

Det 18 år gamle Shazam, som har hovedsæde i London, vurderes til at være 400 millioner dollars eller 2,5 milliarder kroner værd, skriver nyhedsbureauet Reuters. Kilder siger til den britiske finansavis Financial Times, at en aftale om opkøb kan være klar allerede i løbet af denne uge. Det vil i givet fald være blandt Apples største opkøb til dato.

Gæt en sang på få sekunder

Shazams software hjælper med at identificere sange, som man hører, ved at man holder sin telefon hen mod musikken, som herefter analyseres hos Shazam, der forsøger at slå fast, hvad nummeret og kunstneren hedder. Shazams app arbejder allerede sammen med Apples egen talegenkendelsessoftware, Siri, som er en del af alle iPhone-telefoner, så man her kan bede om at få musik identificeret. Softwaren kan også forsøge at identificere TV-udsendelser, men den del er fortsat ikke koblet sammen med Siri.

En milliard gange er Shazams app hentet ned til både iOS- og Android-telefoner. Shazam begyndte i 1999 som en SMS-baseret tjeneste, før smartphonen blev opfundet.

Shazam har tidligere rejst 143 millioner dollars fra en række investorer, heriblandt musikselskaberne Sony og Universal samt den mexicanske telemilliardær Carlos Slims América Móvil, men prisen på selskabet er faldet. I 2015 blev det vurderet til at være en milliard dollars værd.

pix-Kobolt

Sjældent stort opkøb

Apple Music havde i sommer 27 millioner betalende abonnenter. Det er halvt så mange som svenske Spotify, der er verdens største musikstreamingtjeneste. Spotify har 60 millioner betalende abonnenter og dertil 80 millioner, som lytter gratis med mod at høre reklamer undervejs. Apple Music er udelukkende for betalende brugere.

Apple køber med mellemrum teknologiske højdespringere op over hele verden, som har specialiseret sig på områder, hvor Apple har brug for ekspertisen. Apples opkøb er dog typisk til langt lavere priser, selv om Apple har den største pengekasse i verden og desuden er verdens mest værdifulde selskab. Det er sjældent, at der bliver lagt nicifrede beløb. Dog blev musikstreamingtjenesten og hovedtelefonproducenten Beats købt i 2014 for tre milliarder dollars forud for lanceringen af Apple Music.

US-APPLE-IPHONE-8-GOES-ON-SALE

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen