Berlingske Business

Apple dømt for prismanipulation

USA APPLE WORLD WIDE DEVELOPERS CONFERENCE
Foto:

Retten i New York har fundet, at verdens største teknologivirksomhed har holdt e-bogspriser kunstigt højt oppe.

Det er en penibel sag, som teknologigiganten Apple Inc. netop har tabt. Apple Inc. er fundet skyldig i at manipulere med priserne på e-bøger i konspiration med fem stor udgivere af bøger.

Ifølge anklageren var der tale om en konspiration med det formål at underminere internetboghandleren Amazon.com, der de seneste år har oplevet høj vækst.

Det er den amerikanske stat, der i foråret 2012 lagde sag an mod de fem udgivere samt Apple for indbyrdes at aftale priserne på bøgerne.

I forbindelse med lanceringen af den første iPad har Apple angiveligt aftalt med forlagene, at priserne skulle holdes på et kunstigt højt niveau.

Til gengæld har forlagene forpligtet sig til, at bøgerne ikke må sælges billigere på andre platforme, og Apple modtager 30 pct. af salgssummen.

"De anklagede har vist, at de konspirerede med hinanden om at eliminere priskonkurrencen i detailleddet for at hæve e-bogspriserne, og Apple spillede en central rolle i at facilitere den konspiration, sagde Denise Cote.

Apple Inc. var den eneste af virksomhederne, der endte i retten, da de fem andre anklagede indgik forlig.

De fem udgivere var Lagardere SCA's Hachette Book Group Inc & Macmillan, News Corp's HarperCollins Publishers LLC, Pearson Plc's Penguin Group (USA) Inc samt CBS Corp's Simon & Schuster Inc. ..

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen