Berlingske Business
BREAKINGDansk biotekfirma skal på børsen -  vil sælge aktier for 600 millioner

Apple betaler 6,6 millioner for ny trappe

Billede
Alene trappen i den nye Apple Store i San Francisco har kostet 6,6 millioner kroner at lave. Der var stort ryk-ind, da butikken åbnede 21. maj. (Arkivfoto: Stephen Lam, Reuters) Foto:

Den helt store tegnebog har været fremme, da Apple designede sin nye flagskibsbutik i San Francisco, hvor hvert trappetrin har kostet 220.000 kroner. Der er også plads til en kommende Apple-bil.

Der er ikke sparet på noget i den amerikanske iPhone- og iPad-producent Apples nye såkaldte flagskibsbutik i San Francisco på den amerikanske vestkyst. Alene trappen inde i butikken har kostet Apple 6,6 millioner kroner at lave. Det svarer til 220.000 kroner pr. trin.

Den nye Apple Store, som ligger på den centrale plads, Union Square, i storbyen, skal sætte nye standarder for, hvordan en mærkevarebutik ser ud. Men Apple har også råd til det. Apple havde i januar-marts et rent overskud på 115,3 millioner dollars eller 752 millioner kroner - om dagen.

Det er Apples designchef, Jonathan Ive, som står bag indretningen af butikken, der er udstyret med 12 meter store glasskydedøre, som en dag kan gøre butikken til udstillingslokale for den Apple-bil, iCar, som der længe har gået rygter om, at Apple i hemmelighed er ved at designe.

1 - Apple

Samlet regning: næsten 24 millioner dollars

Hele forretningen, der åbnede 21. maj, har ifølge flere amerikanske medier kostet 23,6 millioner dollars (157,4 millioner kroner) at indrette, fremgår det af et dokument, som Apple har indleveret til San Franciscos bystyre. Ud over den pænt dyre trappe har sprinkleranlægget kostet 2,28 millioner dollars, og så er der brugt 1,5 millioner dollars på forbedringer i nabobygningen.

Det har kostet 50.000 dollars at sætte gelænderet op langs den såkaldte »trappe nummer seks«, andre 50.000 dollars er brugt på udstillingshylderne i forretningen, og også den store videovæg med TV-skærme har kostet 50.000 dollars.

Det store Apple-logo i rustfrit stål har kostet 2.000 dollars, mens det har kostet 82.000 dollars at sætte det op på façaden. Det store solcelleanlæg på taget af bygningen har stået i 800.000 dollars.

pix-Nokia

Sikret mod jordskælv

Men inden Apple overhovedet kunne rykke ind, skulle der ofres 100.000 dollars på at rive den tidligere butiksfaçade ned. Derefter kostede det 250.000 dollars at etablere nye udvendige og indvendige vinduesrammer. Et halvtag har stået i 150.000 dollars.

San Francisco ligger i et jordskælvsplaget område, så Apple har betalt 100.000 dollars for flere tiltag på taget og på 2. sal, som skulle sikre bygningen.

Forretningen er udstyret med store træer for at skabe liv.

Alle omkostningerne er overslag, som er lavet på forhånd, og som bekendt bliver mange byggerier dyrere end forventet.

Apple er også ved at planlægge en flagskibsbutik i Stockholm. Den skal ligge lige midt i en populær park, og det har ikke været populært blandt svenskerne.

pix-Apple CarPlay

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen