Berlingske Business
14:19Hvem af giganterne bruger flest penge på forskning?

Apple bankes ud af klasseværelserne

pix-HP Chromebook
Det ligner en normal PC, men det er en bærbar PC (her fra HP) med Googles styresystem Chrome OS på i stedet. Her kan man køre Google-programmer i stor stil, og fordi det meste afvikles fra nettet, skal maskinen ikke have så mange hestekræfter og bliver dermed både billigere og har længere batteritid. Foto: HP

Amerikanske skoler vælger i stigende omfang at droppe dyrt Apple-udstyr og i stedet indkøbe de billigere chromebook-PCer, som også er rykket ind som det mest populære PC-indkøb i Sverige.

Apple er ved at miste grebet om skoleeleverne i USA, hvor de billigere chromebook-PCer rykker ind som elevernes favoritcomputer i stedet for Apples Mac-PCer.

Af de 12,6 millioner bærbare, som amerikanske grund- og gymnasieskoler indkøbte i 2016, udgjorde chromebook-PCer 58 procent af markedet mod 50 procent året før. Samtidig faldt andelen af iPads og Mac-PCer fra Apple fra 25 til 19 procent, mens bærbare PCer og tavle-PCer med Windows som styresystem lå nogen lunde stabilt på 22 procent, viser tal fra analysefirmaet Futuresource Consulting, som New York Times refererer.

I Sverige var chromebook-PCer en klar etter blandt skolernes indkøb i 2016 af bærbare PCer og tavle-PCer og udgør nu 38 procent af salget af alt udstyr til svenske klasseværelser, hvor det i 2015 lå på 18 procent.

Eleverne kan dele maskinen

Chromebook-PCer er bærbare PCer med en særlig udgave af Googles Android-styresystem - verdens mest brugte på smartphonetelefoner. En række PC-producenter som Samsung, Dell, HP, Acer og Lenovo producerer chromebook-PCer, som typisk koster mellem 2.000 og 3.000 kroner og har som særkende, at de er udstyret med begrænset harddisklagerplads og begrænset hukommelse, da de primært trækker på Google-programmer og andet, der kører over internetforbindelsen. Man kan dog godt arbejde uden netforbindelse på en chromebook, men de er lavet for at bruge ressourcer på nettet - herunder netlagertjenester - og har derfor ikke behov for så stor egen kapacitet.

Netop derfor kan samme maskine også deles af flere elever, fordi de alligevel automatisk har adgang til deres egne dokumenter og programmer, når de logger på med deres Google-logon.

Apple har i mange år haft stort fokus på skoler og studerende for at vænne dem til at anskaffe og bruge Apple-udstyr og dermed blive loyale Apple-kunder. Da mange især tungere programmer ikke laves til Apple-verdenen, er der dog stor forskel fra studie til studie på, hvilken type af udstyr eleverne vælger og bruger.

Nintendo Switch-køber. Arkivfoto

Microsoft pønser på at slå igen

Presset af chromebook-PCerne, der begyndte at komme frem i 2012 og siden foråret 2014 har været solgt i Danmark, er Apple begyndt at udvide sine tilbud til de studerende med gratis apps til både lærere og elever.

I 2016 brugte skoler, gymnasier og universiteter i USA i alt 7,35 milliarder dollars, svarende til 51,7 milliarder kroner, på bærbare og stationære PCer. Apples salg faldt fra 3,2 milliarder dollars i 2015 til 2,8 milliarder i 2016, viser tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. Windows-andelen voksede samtidig fra 2,1 til 2,5 milliarder dollars, mens chromebook-PCerne udgjorde 1,9 milliarder dollars i 2016 mod 1,4 milliarder i 2015.

Microsoft arbejder dog på at slå igen og har for nylig meldt ud, at en række Windows-PCer til under 300 dollars (2.100 kroner) er på vej.

Hurra hos Google

Hos Google er der glæde over, at chromebook-PCer vinder frem.

»Vi føler os heldige over at have flere styresystemer. Chrome OS står meget stærkt på uddannelsesområdet. I USA bruger over 50 procent af skolebørnene chromebook-PCer, og vi ser også fremskridt i andre lande,« siger Hiroshi Lockheimer, der er Googles øverst ansvarlige for både Chrome OS og Android, til Berlingske.

Han tilføjer, at Chrome OS nu også kan køre egentlige Android-applikationer.

»Vi opdaterer softwaren på chromebook-PCer hver sjette uge med sikkerhedsrettelser. Det er faktisk en af grundene til, at vi har succes i skolerne. De ønsker ikke at skulle rode med opdateringer. Det skal bare virke,« siger Hiroshi Lockheimer.

I 1. kvartal 2016 overhalede det samlede chromebooksalg i USA for første gang Apples Mac-salg.

Til gengæld er der langt mellem chromebook-PCerne i skolerne i resten af verden. Her var kun seks procent af alt computerudstyr i 2016 med Chrome OS, mens Windows sidder på solide 65 procent og Apple på 11 procent (heraf de 9 procent med mobilstyresystemet iOS og to procent med Mac OS), viser tallene fra Futuresource Consulting.

LG

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen