Berlingske Business

Apple bag hemmeligt billaboratorium

pix-Selvkørende
Mens den britiske transportminister, Claire Perry (til venstre), gør klar til at tillade selvkørende biler - som denne - på britiske veje i 2016, udvider Apple tilsyneladende sit engagement i biludvikling. Foto: Jack Taylor, AFP/Scanpix Foto:

Apples topfolk er tilsyneladende i gang med at se på mere end blot selve styresystemet i fremtidens bil.

På et hemmeligt sted i det amerikanske IT-mekka, Silicon Valley, er giganten Apple i gang med at ansætte massevis af eksperter i bilteknologi og bildesign.

Under ledelse af Apples chefdesigner, Jonathan Ive, bliver der ifølge den britiske finansavis Financial Times samtidig holdt regelmæssige møder med topfolk fra bilbranchen, heriblandt Mercedes-Benz.

Det hemmelige laboratorium, som ikke ligger langt fra Apples hovedkvarter i Cupertino, blev bygget sidste år, og iagttagere siger til avisen, at det er tegn på, at Apple måske ikke alene går efter at levere styresystemet til bilernes elektroniske systemer.

Førerløse biler skal være fremtiden

I spidsen for Apples hold står Steve Zadesky, som har været 16 år hos Apple og var chef for de hold, der udviklede Apples iPod-musikafspiller og iPhone-telefon.

Bilverdenen er blevet det nye mål i kikkerten hos alle de store elektronikgiganter, som har våde øjne ved tanken om, hvilken betydning deres software kan få, hvis bilfabrikanterne vælger at installere den til at håndtere de nye bilers avancerede funktioner - helt frem mod en førerløs bil, som selv kan køre og parkere på baggrund af de titusinder af målinger, som den selv udfører og får tilsendt.

Internetgiganten Google har i flere år arbejdet på en førerløs bil, og også elbilproducenten Tesla Motors er på banen.

Den amerikanske finansavis Wall Street Journal skrev fredag, at Apples hemmelige hold havde de første designtegninger klar til en slags varebil. Dermed er der lagt op til meget mere end Apples CarPlay-styresystem, som flere bilproducenter allerede nu ser på. CarPlay blev lanceret i 2013, og den første bil, der fik det indbygget, var en Ferrari i september 2014. Men også Daimler, Volvo og Volkswagen ser på mulighederne.

Daimler: Teknologiselskaber skal ikke lave biler

Apple vil ikke selv udtale sig om, hvad der foregår i laboratoriet, men ansatte for nylig lederen af netop Mercedes-Benz' forsknings- og udviklingsafdeling i Silicon Valley, Johann Jungwirth, skriver nyhedsbureauet Reuters. Han skal også være en del af holdet.

Topchefen for tyske Daimler, Dieter Zetsche, sagde i forrige uge, at teknologiselskaber som Google aldrig bliver masseproducenter af biler, selv om de har mulighederne for at kile en bremse ind i den traditionelle bilverden.

»Google og de andre ønsker at blive inddraget, men jeg tror ikke, at det i første omgang går på at bygge biler. Vi må forstå det og så finde vore roller og dermed, i hvilket omfang de passer sammen, i hvilket omfang vi bliver afhængige, og i hvilket omfang vi er konkurrenter,« sagde han.

Storbritannien klar til førerløse biler i 2016

Førerløse biler får nu et skub fremad. Den britiske transportminister, Claire Perry, sagde i sidste uge, at briterne fra næste sommer, altså i 2016, vil kunne opleve førerløse biler i trafikken. Den konservativt-liberale regering har givet grønt lys for, at de kan testes på offentlige veje. I løbet af dette forår vil regeringen fremlægge de nødvendige lovforslag, der skal gøre det muligt.

Ifølge den britiske regering ventes førerløse biler globalt at udgøre et marked på omkring 900 milliarder pund eller 9.000 milliarder kroner i 2025.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen