Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Apple arbejder på sin egen Snapchat

APPLE-RESULTS/
Foto:

iPhone- og iPad-producenten forsøger at gøre sig mere relevant for især sine yngre brugere med en videodelingsapp, som - måske - er klar til næste år.

Apple er ved at udvikle en videodelings- og videoredigeringsapp til sine iPhone-telefoner og iPad-tavle-PCer for at forsøge at få en bid af den popularitet, som Facebook og Snapchat har opnået.

Apples plan er fra 2017 at indbygge apps, som kan koble brugere sammen, i sine mobilprodukter, siger en anonym kilde med kendskab til planen til nyhedsbureauet Bloomberg. Apple selv vil ikke kommentere forlydenderne.

Den nye videodelingsapplikation, som skal kunne betjenes med en hånd, kan optage video, og man kan lægge filtre på eller tegne oven på filmen, sådan som konkurrenten Snapchat og den Facebook-ejede billeddelingstjeneste Instagram også kan noget af. Resultatet kan så sendes til folk i ens kontaktbog eller gennem sociale netværk som Facebook og Twitter. Meningen er, at man skal kunne filme, redigere og sende på under et minut. Muligvis bliver funktionen en del af kameraappen.

iPhone-salget knager - der skal nyt til

Det er folkene bag Apples filmprogrammer Final Cut pro og iMovie, der er sat på opgaven med den nye app, som ikke har fået et navn. Hvor mange funktioner den kommer med, afhænger af det Apple-hold, som har til opgave at påse, at privatlivets fred overholdes, og at Apple ikke videregiver for mange oplysninger om brugeren.

Målet for Apple er at få fat i de stadig flere, som vokser op med Snapchat og Instagram. På Snapchat bruger en tredjedel af brugerne hver dag muligheden for optage og dele egne foto- og videofortællinger.

Apple hentede i april-juni 56,8 procent af hele sin indtjening fra salget af iPhone-telefoner. Men iPhone-salget er faldet i to kvartaler i træk, og selv om Apple som verdens mest værdifulde selskab med verdens største pengetank ikke lider nød af den grund, gælder det for Apple-topchef Tim Cook om at finde nye måder at tjene penge på. Man har forsøgt sig med smarture, men interessen har været beskeden. I stedet lagde Tim Cook ved seneste regnskabsfremlæggelse vægt på, at der er kommet skred i indtjeningen fra Apples netbutik App Store, hvor man kan hente og købe apps til sit udstyr, samt netlagertjenesten iCloud.

Opdateret iMessage på vej

Nu gælder det for Apple om at få fat i især de yngre brugere og vedblive at være relevante for dem. Facebook har med Instagram sat sig godt på den del af markedet, og selve Facebook bruger folk masser af tid på hver dag. Det truer Apples egne tjenester.

I den kommende opdatering af iOS-mobilstyresystemet, som ligger på iPhones og iPads, vil der være en opdateret udgave af Apples beskedprogram iMessage med mulighed for at lægge animerede effekter, som bevæger sig, ind i tekstbeskeder, ligesom man vil kunne tegne på billeder og filmklip.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen