Berlingske Business
17:41God weekend

Apple-ansatte skal transporteres af selvkørende busser

Apple
På billedet ses det Apple Campus, taget 13. januar 2017. Planerne er, at de selvkørende shuttle-busser skal transportere ansatte mellem det nye campus og de gamle kontorbygninger. Foto:

Apple skruer ned for ambitionerne om at producere en selvkørende bil. Nu planlægger virksomheden en selvkørende shuttle-bus i samarbejde med en bilproducent.

Apple-ansatte skal transporteres mellem sit nye campus og sit gamle kontor af selvkørende shuttle-busser, skriver Financial Times.

Oprindeligt var Apples ambitioner, at den selvkørende bil skulle være firmaets næste store gennembrud. Siden har de skruet ned for ambitionerne, fortæller New York Times, der har talt med Apple-ansatte. Men selv om planerne om en iCar er droppet indtil videre, er den selvkørende teknologi ikke skrinlagt for tech-giganten.

Nu planlægger virksomheden nemlig at indgå et samarbejde med en traditionel bilproducent. Producenten skal levere bussen, mens Apple skal udvikle og levere teknologien, der kan få bussen til at køre af sig selv.

14BUSAUDI-EMISSIONSSTRATEGY.jpg

Meningen er, at shuttle-bussen skal transportere de ansatte mellem Apples nye campus, Apple Park, og sit ældre netværk af kontorer. Internt er planerne døbt PAIL, hvilket står for Palo Alto to Infinite Loop. Navnet referer til Apples gamle campus.

Flere virksomheder arbejder på at oprette en lignende praksis, når det gælder den selvkørende teknologi. For flere virksomheder har de store ambitioner om fuldt autonome biler været svære at opnå på den tid, man oprindeligt havde planlagt. Derfor arbejder flere, ligesom Apple, på projekter i mindre skala, der lettere kan lanceres inden for kortere tid - og vil være nemmere at få tilladelse til. Det gælder blandt andre google-projektet Waymo og Uber, ligesom vi i Danmark har set den selvkørende bil Olli rulle rundt i lav fart på et lukket kredsløb ved Danmarks Tekniske Universitet, DTU.

Robotbiler kan få egen bane på motorvejen

Apples selvkørende projekt, med kode-navnet »Project Titan«, begyndte i 2014. Men uenighed om ambitionsniveauet og visioner har betydet, fortæller anonyme Apple-ansatte til New York Times, at Apple har skruede ned for projektet. Da Bob Mansfield tog over på projektet, lagde han planerne om at bygge en bil, den såkaldte iCar, på hylden, og fokuserede i stedet på at udvikle teknologien bag.

Mens Apples iCar, Elon Musks Tesla og Googles Waymo har stjålet alverdens overskrifter, arbejder tyske bilfirmaer imidlertid sammen om en teknologi, der har taget førersædet i ræset mod de selvkørende biler.

Det vurderede Martin Birkner, der analyserer markedet for selvkørende biler for det amerikanske teknologi-analysehus Gartner, tidligere på måneden over for Berlingske.

»De tyske bilproducenter har gang i et projekt, der er rigtigt interessant. Men de er knap så synlige som de amerikanske firmaer,« sagde Martin Birkner.

Tim Cook, Apples administrerende direktør, anerkendte tidligere på måneden, at man arbejder på »autonome systemer.«

Billede

»Vi har et stort projekt igang og laver en stor investering i det,« sagde Tim Cook ifølge Financial Times.

Han kaldte den selvkørende teknologi »moderen af alle projekter med kunstig intelligens« og sagde, at »teknologien kan bruges på mange måder, en bil er kun en af dem.«

Mens det tidligere har lydt, at Apple arbejder på en totalt egenproduceret iCar, handler planerne altså nu snarere om teknologien bag - et hold har siden begyndelsen af »Project Titan« arbejdet på et operativsystem med navnet CarOS.

I Danmark har et enigt Folketing for nyligt åbnet for muligheden for forsøg med selvkørende biler på de såkaldte niveau 3 og 4 af automatisering.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen