Berlingske Business

Apple afslører detaljer om sin nye streamingtjeneste

pix-Apple Music
Overskrift
Apple-topchef Tim Cook løfter sløret for Apple Music, der skal konkurrere med bl.a. svenske Spotify. Foto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix Foto:
pix-Apple Music 4
Overskrift
Apple Music er en betalingstjeneste, som samler musik i én app: ens egen musik, udvalget i iTunes hos Apple og den nye 24-timers internetradio. Foto: Apple

IT-giganten er som ventet klar med sin egen musikstreamingtjeneste som konkurrent til svenske Spotify. Og så bliver Apples software til alt udstyr opdateret.

Det teknologiske våbenkapløb mellem giganterne fortsætter, efter at den amerikanske iPhone- og iPad-producent Apple mandag aften lancerede både en opdateret udgave af sit mobilstyresystem, iOS 9, til iPhone og iPad, en opdatering af styresystemet til sit Apple Watch-smartur og den længe ventede konkurrent til den svenske musikstreamingtjenester Spotify, Apple Music.

Annonceringerne på den årlige udviklerkonference Worldwide Developers Conference i San Francisco på den amerikanske vestkyst var alle ventet, selv om Apple selv som altid har holdt lav profil. Derfor er detaljerne i fokus.

Konkurrent til Spotify klar fra 30. juni

Apple Music er en ny musikapplikation, som bygger på Apples køb sidste år af Beats for tre milliarder dollars. Apple kalder den »en revolutionerende musiktjeneste«, og Apple-topchef Tim Cook lovede, at »det vil forandre måden, som du oplever musik på, for altid«. Nyhedsbureauet Associated Press skriver, at Apple planlægger at nå 100 millioner betalende kunder. Til sammenligning har Spotify - verdens største musikstreamingtjeneste - 15 millioner betalende kunder og 60 millioner, som lytter gratis mod at få reklamer indimellem. Apple satser dog på de 800 millioner, som i dag har registreret deres kreditkort i Apples netmusikbutik iTunes, som gennem længere tid har oplevet tilbagegang, hvilket har presset Apple til at tænke i musikstreaming over internetforbindelsen.

Apple Music samler den musik, som man allerede har købt, i et særligt bibliotek. Desuden kan man søge og lytte til al musik i iTunes, og så vil der være en 24-timers internetradiomusikstation indbygget. Musiktjenesten vil kræve abonnement til 10 dollars om måneden og bliver tilgængelig i 100 lande fra 30. juni med 30 millioner sange - de første tre måneder er gratis men kræver registrering, og efter prøveperioden fortsætter man automatisk som betalende kunde, medmindre man husker at slå genfornyelsen fra. Et familieabonnement til op til seks medlemmer koster 14,99 dollars om måneden.

Opdateret Siri - og anonyme oplysninger

Det nye iOS 9, som kommer til efteråret til iPhone 4S-telefoner/iPad 2-modeller/iPad Mini-modeller og fremefter, får nye søgefunktioner og nye funktioner til den digitale assistent Siri, som bedre forstår sammenhængen, når man indtaler kommandoer, og f.eks. vil kunne forstå en sætning som »mind mig om dette, når jeg kommer hjem«. Man kan også bede Siri om at se billeder taget i en bestemt måned.

iOS 9 kan nu foreslå musik på låseskærmen til morgenens løbetur eller finde lydbogen frem, når man sidder i bilen. iOS 9 vil også foreslå applikationer, som kan være nyttige på bestemte tidspunkter af dagen. Fremsendte invitationer bliver automatisk føjet til kalenderapplikationen. Apple lover, at alle informationer, som skal bruges, ikke bliver gennempløjet af Apple men indsamles helt anonymt, og at Apple ikke deler dem med tredjeparter.

Apple lover også »massive forbedringer« af batteritiden uden dog at komme nærmere ind på hvordan og hvor meget.  Endelig vil man på en iPad - ligesom man gennem længere tid har kunnet i Google Android - kunne dele skærmen i to, så to applikationer kan køre samtidig.

Ur får egne apps

Apple henter størstedelen af sine indtægter fra netop salget af iPhone-telefoner, som dog kun udgør omkring 15 procent af alle nyproducerede smartphonetelefoner, hvorimod omkring 80 procent kommer med konkurrenten Googles Android-styresystem og tre-fire procent med Microsofts Windows. Giganterne forsøger at være helt fremme i skoene med nyskabelser og forbedringer af deres styresystemer for at holde på brugerne og gøre dem afhængige, men i vidt omfang kopierer de populære funktioner fra hinanden.

Apples smartur, Watch, var talt meget op, men analytikerne har på det seneste neddroslet forventningerne til salgstallene. Apple Watch, som endnu sælges i et begrænset antal lande og endnu ikke i Danmark, kan bl.a. bruges til at læse e-mails på, lytte til musik og til at modtage opkald eller selv ringe op, når det er trådløst koblet sammen med iPhone-telefonen. Det virker udelukkende sammen med en nyere iPhone-telefon.

Med softwareopdateringen, WatchOS, følger nye apps, specielt beregnet til Apple Watch. I dag kan softwareudviklere udelukkende gøre det muligt at bruge iPhone-apps på uret med den langt mindre skærm. Kun Apple selv har lavet egentlige apps til uret. Der findes en del konkurrerende urmærker, de fleste med Googles software Android. Flere af dem har mulighed for at bruge eget SIM-kort, så man ikke behøver at have sin telefon med sig.

Apple Pay til Storbritannien

Også Mac-PCernes styresystem, Mac OS X, vil til efteråret få en opdatering. Den nye version kaldes OS X El Capitan.

Apples mobilbetalingssystem, Apple Pay, som hidtil udelukkende har fungeret i USA, åbner i juli i Storbritannien. Apple Pay virker kun med de helt nye iPhone 6-telefoner.

Apples udviklerkonference varer hele ugen og ventes at tiltrække 5.000 deltagere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen