Berlingske Business

AOL fyrer 700

AOL fyrer 700 - 1
Svigtende annoncesalg online presser nu AOL til at fyre ti procent af de ansatte Foto:

Den store amerikanske internetudbyder, AOL, er nu også ramt af det kradse marked for online-annoncer. AOL fyrer nu ti procent af de ansatte.

Det gør ondt - rigtig ondt - i det amerikanske marked for onlineannoncering. Både Google og Yahoo har tidligere meldt om tilbagegang, og nu er turen kommet til internetudbyderen AOL, der ser sig nødsaget til at give 700 ansatte sparket. Det er ti procent af samtlige ansatte, skriver Reuters.

AOL er ejet af mediekoncernen Time Warner, der ifølge Reuters har forsøgt at finde partnere i form af Yahoo og Microsoft med henblik på at øge brugergrundlaget via en eventuel fusion eller samarbejde.

AOL driver en af verdens største online-communities, i stil med TDCs hedengangne Opasia-tjeneste, som kun TDCs egne kunder kunne bruge. Den slags lukkede tjenester er i vidt omfang blevet udkonkurreret af mere åbne tilbud på nettet. AOL var en af pionérvirksomhederne på nettet, men er blevet presset af konkurrencen og har tabt abonnenter i hobetal. AOL har dog også en række andre aktiviteter, der alle har sin oprindelse i online-verdenen.

Time Warner er generelt presset af annonce-afmatningen, men AOL er særlig hårdt ramt. For nylig nedskrev Google værdien af selskabets ejerandel på fem procent af AOL. I 2005 havde denne ejerandel en værdi på godt 20 milliarder dollars, men værdien er nu nedskrevet til 5,5 milliarder dollars.

AOL er midt i en treårig turnaroundproces, hvor en række aktiviteter skæres fra. Der tales blandt andet om, at selskabets modemkunder, der stadig bruger dial-up-forbindelser, skal sælges fra.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen