Berlingske Business
16:22Thulesen: Regeringen er ved at gå op i limningen

Antennebryllup nytænker brug af kabel-TV-net

pix-Aalborg
Det kabel-TV-net, som dækker to tredjedele af Aalborg Kommune, skal fremover ikke alene bruges af private husstande. Nu skal også virksomheder og offentlige institutioner kunne kobles på. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Danmarks næststørste TV-leverandør og en af landets største antenneforeninger går sammen i nyt selskab og vil koble virksomheder og offentlige institutioner på lynhurtige internetforbindelser.

En af Danmarks største antenneforeninger har bogstaveligt giftet sig med sin TV- og internetleverandør Stofa, og sammen vil de nu ikke alene sikre større valgfrihed på TV-området for de 50.000 tilkoblede husstande men også tilbyde at koble erhvervskunder og offentlige institutioner i nærheden på blandt andet de hurtige internetforbindelser.

Antenneforeningen AN-TV, som dækker to tredjedele af Aalborg Kommune i selve Aalborg by og oplandet, opretter sammen med sin mangeårige internet- og TV-leverandør Stofa, der ejes af energiselskabet Sydenergi og er Danmarks næststørste TV-leverandør, et fælles selskab, som de hver ejer halvdelen af.

pix-Stofa

Banebrydende og uopsigelig aftale

»Vi har lavet en banebrydende aftale, som jeg aldrig tidligere har hørt om. Vi stifter i fællesskab et infrastruktur- og et kundeselskab og får dermed en uopsigelig aftale, hvor vi kan levere superhurtige forbindelser langt billigere til gavn for forbrugerne,« siger Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør i Stofa, til Berlingske.

Det koster som tommelfingerregel i gennemsnit omkring 17.000 kroner at lægge et lysoptisk fiberkabel i jorden, så en husstand kan få en bredbåndsforbindelse på en gigabit i sekundet. En tilsvarende opgradering af kabel-TV-forbindelsen koster kun omkring 3.000 kroner.

»Og når man allerede har infrastrukturen i byerne, hvor kabelnettet relativt billigt kan opgraderes, vil man dermed kunne spare forskellen på 14.000 kroner pr. kunde og i stedet bruge pengene til at udvikle produkter og tjenester til gavn for forbrugerne,« tilføjer Stofa-direktøren.

TV and remote control

Stofa har hidtil ejet lidt over halvdelen af kabelnettet i Aalborg, som dækker både parcelhuse, andelsboliger og almene boliger. Men hvor Stofa kunne blive sat på porten, når den igangværende kontrakt med AN-TV udløb efter en kort årrække, er Stofa nu sikret mod at blive skiftet ud som leverandør.

Antenneforening: Tvunget til at løfte i flok

»Jo, man kan godt sige, at vi har giftet os med Stofa, men nu ejer begge parter 50 procent. I en årrække har det for antenneforeninger handlet om TV-pakker, men i dag vil folk frit kunne vælge, hvilke TV-kanaler de ønsker at se og betale for, og man vil kunne købe en internetforbindelse uden at skulle være tvunget til at købe også en TV-pakke. Derved smuldrer det forretningsområde, som AN-TV sidder på. Derfor er vi tvunget til at løfte i flok. Jeg tror, at folk vil opleve, at de fremover får det billigere, når de ikke skal købe det hele,« siger formanden for AN-TV, Ole Davidsen, til Berlingske.

Både han og Stofa-direktør Ole Fruekilde Madsen regner med, at deres aftale vil kunne danne skole andre steder i Danmark.

»Jeg tror faktisk, at vi har lavet en model og en struktur, som kan danne skole fo rmange andre foreninger i Danmark. Mange antenneforeninger diskuterer, hvad deres fremtidige berettigelse er. Jeg glæder mig til at rejse rundt med vores aftale fra Aalborg, for den betyder, at man undgår tredobbelt kabling af mange områder, og jeg håber, at det har interesse hos andre elselskaber,« siger Ole Fruekilde Madsen fra Stofa.

pix-TV

Mange elselskaber har i flere år været i gang med at grave fiberkabler ned for milliarder af kroner for at bygge en infrastruktur op, der kan være et alternativ til TDCs landsdækkende fastnet og det TDC-ejede YouSees kabel-TV-net, hvor sidstnævnte lige nu har tilkoblet omkring 1,2 millioner husstande og dermed er Danmarks største TV-leverandør. Elselskaberne vil både sælge TV, internetforbindelser og fastnettelefoni i konkurrence med TDC.

Frit kanalvalg og internetforbindelse uden TV

Stofa mener ud fra sine erfaringer fra Syddanmark, hvor antallet af erhvervskunder, der kobles på det fibernet, som bygges ud for at kunne »ramme« flest mulige private husstnade, vokser med en tocifret procentrate år for år, at aftalen i Aalborg tilsvarende kan blive en god succes.

»Derfor har jeg rimeligt positive forventninger til Aalborg, hvor vi dækker både byen og oplandet,« siger Stofa-direktør Ole Fruekilde Madsen.

Han anslår, at nettet kan række ud til virksomheder og offentlige institutioner inden for et par kilometers afstand.

Stofa vil inden sommerferien begynde at tilbyde rene internetforbindelser uden forpligtelse til samtidig at købe TV. Snarest derefter vil Aalborg blive tilbudt TV-kanaler i frit valg, og endelig har AN-TV forpligtet Stofa til altid at tilbyde internetforbindelser med en pænt højere hastighed end landsgennemsnittet.

27BUSNiels-Duedahl-090510.jpg

TDC kan også være med

Ville TDC kunne komme og banke på og sige, at de også godt vil være med?

»Det kan de. Det er der mulighed for,« siger Ole Fruekilde Madsen, som understreger, at aalborgenserne også stadig har mulighed for at købe TDC-produkter leveret af TDC selv via fastnettet.

Sydenergi/SE fusionerede i sidste uge med det nordjyske elselskab Nyfors.

ss

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen