Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Ansigtsgenkendelse på toiletpapiret i Beijing

pix-Toiletpapir
Her er den, toiletrulleholderen, som først udleverer papiret, når man har scannet sit ansigt og således er blevet fotograferet. Effekten er målbar. Foto: Zhao Wang, AFP/Scanpix Foto:

Parkmyndighederne i Kinas hovedstad tager utraditionelle midler i brug for at få umådeholdent forbrug af gratis toiletpapir bragt ned.

Brugen af ansigtsgenkendelse breder sig til hidtil usete områder, efter at en park i den kinesiske hovedstad, Beijing, har udstyret toiletrulleholdere med teknologien for at forhindre dem i at bruge alt for meget papir.

Seks maskiner til hver omkring 5.000 kroner i indkøb er blevet sat op i parken ved Himlens Tempel for at scanne folks ansigter, så de skal kikke ind i kameraet i tre sekunder og blive fotograferet, før de får udleveret en fastlagt mængde toiletpapir på mellem 60 og 70 centimeter pr. person, skriver britiske BBC.

Som en af de lokale attraktioner kommer rigtigt mange turister nemlig på besøg, og de tager ifølge kinesiske medier alt for store mængder toiletpapir med sig og er set lægge det i tasken.

Forbruget er faldet med 20 procent

Problemet har stået på, siden der i 2007 kom gratis toiletpapir ved parkens toiletter. På mange offentlige toiletter i Kina kan man slet ikke finde toiletpapir men skal selv have det med sig.

Derfor har parken nu sat de seks maskiner op ved de offentlige toiletter - foreløbig som forsøg af en halv måneds varighed. Man har dog samtidig bevaret de gamle toiletrulleholdere, og kvaliteten på toiletpapiret er øget, så der nu er to lag papir. Og indtil videre er forbruget af toiletpapir som følge af nyordningen faldet med 20 procent, skriver BBC.

Personalet er klar til at forklare de trængende, hvordan systemet virker, men der er sat skilte op, som opfordrer til mådehold med toiletpapirforbruget.

»Hvis vi møder gæster, der har diarré eller står i en anden situation, hvor de akut har brug for toiletpapir, vil vores personale på stedet kunne levere toiletpapir,« siger en talsmand for parken til avisen Beijing Wanbao.

pix-OnePlus 3T

En ny turistattraktion er opstået

Normalt vil den samme person først kunne få en ny stribe toiletpapir efter ni minutter.

Ansigtsgenkendelsen virker dog ikke uden komplikationer. Den burde spytte toiletpapiret ud efter tre sekunder, men der går reelt op til 30 sekunder, og ifølge Beijing Wanbao brød to af maskinerne ned i den forgangne weekend.

Til gengæld er de nu blevet en turistattraktion i sig selv. Folk kommer nu for at se vidunderne og ikke længere for at tage toiletpapiret med sig, kan parkpersonalet konstatere.

Lokale kinesere brokker sig over, at der skal bruges så mange penge på at få nedbragt forbruget af toiletpapir, men parkmyndighederne i Beijing har sat en kampagne i gang for at få alle til at tænke sig ekstra om - uanset om de bliver genkendt eller ej.

pix-Roaming

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen