Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Android øger sin solide dominans

pix-Oppo
Verdens fjerdestørste mobilmærke er Oppo fra Kina, som er ret ukendt på disse kanter, men som bidrager til at sikre Android en endnu større markedsposition på mobilmarkedet. Arkivfoto: Beawiharta, Reuters/Scanpix Foto:

Det Google-udviklede mobilstyresystem ligger nu på 88 procent af alle nye smartphones i verden og har snart udraderet Windows. Huawei retter nu sigtet mod at overhale Apple som verdens næststørste smartphoneproducent.

Næsten 88 procent af alle nye smartphonetelefoner er fra fødslen udstyret med Googles mobilstyresystem Android, der dermed fortsætter sin sikre gang mod verdensherredømmet.

I juli-september blev der leveret 327,6 millioner smartphones fra mobilfabrikkerne med Android forinstalleret. Det svarer til 87,8 procent af det samlede antal producerede telefoner, opgør analysehuset Gartner, der følger teknologimarkederne tæt.

For et år siden udgjorde Android-telefonerne 84,7 procent af verdensmarkedet.

Huawei haler ind på Apples andenplads

Apples iOS-styresystem, som udelukkende findes på Apples egne iPhone-telefoner og iPad-tavle-PCer, lå på 11,5 procent, en tilbagegang fra 13 procent for et år siden, mens Microsofts Windows nu nærmest er udraderet fra lystavlen med en markedsandel på blot 0,4 procent - svarende til 1,48 millioner solgte telefoner over hele verden - mod 1,7 procent for 12 måneder siden.

Det er de på disse kanter forholdsvis ukendte, kinesiske mobilproducenter, der sikrer fremgangen for Android-telefonerne. Huawei, som herhjemme står for TDCs mobilnet, er verdens tredjestørste smartphoneproducent med en andel på nu 8,7 procent mod 7,7 procent sidste år, mens Oppo og BBK Communication Equipment fra Kina begge har fordoblet deres markedsandele til henholdsvis 6,7 procent og 5,3 procent og er nummer fire og fem på verdensplan.

Huaweis fremgang betyder sammen med Apples tilbagegang, at Apples forspring på verdens andenplads nu er betydeligt mindre. De to ligger nu kun 2,8 procentpoint fra hinanden. Det er navnlig Huaweis Honor-telefon, som gnaver sig fremad i både Europa og USA og - ifølge Gartner - lægger op til nye rekordtal i 2016.

Richard Yu, der er topchef for Huaweis forbrugerdivision, gentog tidligere denne måned, at Huaweis mål er om to år at være verdens næststørste mobilproducent.

»Vi vil tage dem (Apple, red.) skridt for skridt, innovation for innovation. Der vil være flere muligheder: kunstig intelligens, virtuel virkelighed, udvidet virkelighed. Det er ligesom at køre bil: I hvert sving er der en mulighed for at overhale i konkurrencen,« sagde Richard Yu i München.

Batteriskandale rammer Samsung

Det er fortsat sydkoreanske Samsung, der er førende, trods skandalen med Galaxy Note 7-telefonerne, der til sidst måtte trækkes helt ud af markedet på grund af overophedede eller direkte eksploderende batterier. Tilbagetrækningen, der koster Samsung et anseligt milliardbeløb i dollars, har også kostet mobilgiganten markedsandele. Hvor Samsung for et år siden sad på 23,6 procent af verdensmarkedet for smartphones, er det nu kun 19,2 procent af alle smartphones, der står »Samsung« på.

Det samlede smartphonesalg er gået op fra 354,1 millioner i juli-september 2015 til 373,3 millioner telefoner i samme kvartal i år, viser Gartners tal.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen