Berlingske Business

Android fortsætter offensiven

US-IT-SMARTPHONE-LG G2
Foto:

Googles styresystem, Android, har for længst erobret smartphone-markedet. Nu skuer man mod nye mål og platforme – fra briller til brødristere.

Med sin nyeste software-opdatering, KitKat, der rulles ud i disse måneder, demonstrerer styresystemet Android, at man langt fra er færdig med at tage for sig af retterne på diverse markeder.

Udover at introducere en række nye og forbedrede funktioner adresserer KitKat også to af Androids vigtigste strategiske indsatsområder, fragmentering og ekspansion. Mere herom senere.

Det var de færreste, der formåede at forudse Androids succes, da den første ver­sion kom på markedet for blot fem år siden. Smartphones havde startet den voldsomme vækst, vi har oplevet i de mellemliggende år, og dermed også kampen om at blive det dominerende styresystem på denne lukrative, nye platform – at blive det nye Windows.

OBAMA_Blackberry_Business

Der var allerede en del etablerede bejlere til styresystemtronen, herunder Apple, Microsoft samt ikke mindst det mægtige Nokia. Og Googles initiativ gav ikke anledning til de dybe panderynker hos nogen af de andre.

Fem år senere sidder Android på tre fjerdedele af styresystemerne for smartphones, med Apples 14 procent som nærmeste forfølger. Hver dag aktiveres der 1,5 million nye Android-telefoner – et uhyggeligt højt tal.

Og netop volumen har været en af nøglerne til Androids succes. Google fokuserede fra starten på at få styresystemet ud på så mange maskiner som overhovedet muligt. Det krævede samarbejde med hardware-producenter, der skulle overbevises om, at det var en god idé at forsyne den nye model med Android i stedet for eksempelvis Nokias Symbian eller et egenudviklet system. I dag er Android hardwareproducenternes foretrukne system med Apple og Nokia som prominente undtagelser.

En anden gruppe, der skulle overbevises, var uafhængige softwareudviklere til at udvikle programmer til Android-platformen og dermed gøre styresystemet mere attraktivt. I dag har Androids app-butik, Google Play, over en million varer på hylderne, og der er blevet installeret i alt 50 milliarder apps. Det giver en pæn omsætning til Google, samtidig med at virksomheden selvfølgelig tjener penge på søgemaskinens services, der oftest er integrereret i styresystemet.

pix-android-finger

Men Androids eventyr er langt fra forbi.Der venter både 1) trusler og 2) muligheder forude, hvilket den nye softwareversion KitKat giver et fingerpeg om.1. Truslen hedder fragmentering. Der verserer i dag for mange versioner af styresystemet på markedet, hvilket gør det om end ikke uoverskueligt, så i hvert fald ressourcekrævende for softwareudviklere effektivt at udvikle eller opdatere programmer.

Fragmenteringen er en direkte konsekvens af Androids succes. Ved at sprede systemet ud på så mange forskellige slags hardware i rekordfart har det uvægerligt skabt forskellige teknologiniveauer i markedet. I 2012 var der 4.000 forskellige Android-apparater på markedet, i 2013 er tallet knap 12.000. Til sammenligning tilbyder Apple basalt set kun én model, iPhone med få versioner, hvorfor det er langt nemmere at holde alle apparater på omgangshøjde.

2. Muligheden hedder andre platforme. Der kan kun gisnes om, hvorvidt det var intentionen fra starten, men i hvert fald har Androids armada i sin korte levetid også haft overskud til at brede sig til andre platforme end smartphones.

Den mest nærliggende har været tavlecomputere, en ny produktkategori født sammen med den første iPad i foråret 2010. I starten var det naturligt nok Apple, der sad på flæsket, men i dag har Android en markedsandel på den rigtige side af 60 procent.

Derudover har en lang række andre former for apparater forsøgt sig med Android- software, fra briller over TV-fladskærme.

Samtidig med at Android breder sig i disse år, er vi vidne til en anden trend, Internet of Things, hvor det i stigende grad kan betale sig at udstyre traditionelle objekter som et spejl med digitale egenskaber. Noget sådant skal foregå på en platform –helst en, der kan tale med andre apparater, og her passer Androids besøgelsestid.

Den nyeste version af Android, KitKat gør noget ved disse to udfordringer ved at komme i en kompakt, mindre krævende version, der kan køre på mere primitive apparater. Det vil sige ældre mobiltelefoner og i digital forstand primitive objekter som en brødrister.

Dermed synes vejen banet for endnu flere succesrige år for Android. Dels fordi styresystemet synes at holde dampen oppe, dels fordi konkurrenterne ikke er til at få øje på. Apple har slet ikke samme ekspansive strategi, men kigger mere på indtjening, og Microsoft er langt bagud på alle parametre.

Derfor vil din virksomhed også stifte bekendtskab med Android, hvis ikke allerede den har gjort det.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen