Berlingske Business

Analytiker: Udfordringerne står i kø for TDC inden for erhverv og TV

TDC
ARKIVFOTO. Foto:

TDCs udfordringer i den danske forretning er ikke nogen hemmelighed, men problemerne med at tjene penge fra virksomhedskunderne bliver mere og mere udtalt.

Det vurderer Morten Imsgard, der er senioranalytiker i Sydbank, efter at TDC fredag er kommet med regnskab for 2015.

- Indtjeningen i erhvervsforretningen er værre, end jeg havde regnet med, og man ser virkelig effekten af de kontraktforhandlinger, der er på daglig basis. Resultatet er desværre for TDC, at priserne er betydelige lavere, end de historisk har kunnet tage, og det sætter indtjeningen under voldsomt pres, siger Morten Imsgard.

TDC har allerede i sidste uge fremlagt grove tal for 2015 i forbindelse med lanceringen af en ny strategi, og det er så de præcise tal detaljer, som er blevet offentliggjort fredag.

pix-Pernille Erenbjerg, TDC

Regnskabet viste, at driftsoverskuddet i erhvervsforretningen dykkede med 167 mio. kr. i fjerde kvartal til 889 mio. kr.

Morten Imsgard kalder det desuden bekymrende, at TDCs Yousee fortsætter med at miste TV-kunder, hvilket også har været billedet de tidligere kvartaler. I de sidste tre måneder af året mistede man 8.000 kunder, og over hele året er det 51.000.

- Yousee bløder kunder, og man ser igen, at flere kunder vælger de mindre abonnementer og dropper kabel-TV. Det er en udfordring, man kender i TDC, siger Morten Imsgard.

pix-TDC-Teglholmen

TDCs udfordring er blandt andet, at kun omkring hver fjerde TV-kunde har en TV-boks, og det tal arbejder TDC på at få op.

- Rigtig mange kunder kan ikke se, hvorfor de skal blive ved med at være tv-kunder, og det er farligt for TDC, for hvis TV-forretningen begynder at smuldre, så begynder det at blive alvorligt, siger Morten Imsgard.

Som et positivt element hæfter han sig ved, at TDC er lykkedes med at vinde 5.000 private mobilkunder, på trods af selskabet har sat priserne op to gange i efteråret.

Pernille Erenbjerg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen