Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Analytiker: Telia-top lægger pres på at få løst »den danske syge«

pix-Telia-skilt
Telia har problemer med at tjene penge i Danmark, og topchefen er derfor klar til at sige stop - men vil først forsøge noget andet end TDC at købe op. Arkivfoto: Torben Christensen, Scanpix Foto:

Telias koncernchef er klar til at forlade Danmark, hvis ikke han kan købe sig til en ordentlig indtjening. Det lægger pres på for, at der meget snart skal komme en løsning på den milliarddyre mobilkrig, siger analytiker, som dog har svært ved at se, hvad den skal være.

»Telia så allerhelst, at Telenor trak sig fra Danmark. Og Telenor så allerhelst, at Telia trak sig. Men det er ikke så nemt, for det vil efterlade en boldbane til konkurrenten. Men status quo på det danske telemarked bør ikke eksistere i ret lang tid længere. Man er nødt til at tage nogle skridt.«

Sådan siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkedet tæt, efter at den svensk-finske Telia-koncerns topchef, Johan Dennelind, fredag formiddag slog fast, at det ikke kommer på tale at købe TDC, men »en masse« andre muligheder for opkøb nu bliver undersøgt, og hvis det mislykkes, vil Telia trække sig helt ud af Danmark, hvis over ti år lange mobilkrig giver gåsehud hos kollegaer verden over, der omtaler den som »den danske syge«.

Alle muligheder står åbne - og dog

»Det mest spændende er, at man så direkte fortæller markedet, at status quo i Danmark ikke er et alternativ. Telias regnskab understreger også, at der er meget lang vej til at få en tilfredsstillende forretningsmodel i Danmark - den er faktisk næsten umulig at få øje på,« siger Morten Imsgard til Berlingske.

Hvilke muligheder Johan Dennelind overvejer, ville topchefen ikke ind på. Men der skal tænkes alternativt, mener Morten Imsgard.

»Måske indgår »3«, måske dropper Telia nogle forretningsområder - måske sin privatforretning, som »3«, der er et privatrettet selskab, kunne overtage. Måske dropper Telia erhvervsforretningen,« foreslår Morten Imsgard.

Han betragter det som »meget utænkeligt«, at »3« og Telia kunne gå sammen, ligesom EU ventes at spænde ben, såfremt Telia helt skulle købe Telenor ud af Danmark eller omvendt.

pix-Landskab

Priserne er steget i Danmark

»Men det, der er sket, siden fusionen mellem Telia og Telenor blev forkastet af EU, er, at vi reelt har fået de stigende priser, som EU ville undgå, og her må EU-politikerne kikke tilbage. Telebranchen er så hårdt presset i Danmark, at det var uundgåeligt med stigende priser, fordi så mange leder efter en gangbar forretningsmodel og har presset hinanden ned på niveauer, hvor ingen kan tjene penge. Vi kan ikke have uholdbart lave priser, uanset hvor mange aktører der er på markedet,« siger Morten Imsgard.

»3«s danske topchef, Morten Christiansen, har tidligere sagt til Berlingske, at »3« ikke er til salg, men at han da gerne vil købe, hvis prisen er rigtig.

Telenor har, siden fusionen med Telia blev trukket tilbage, reelt haft »Til salg«-skiltet ude. Telenors topchef, Sigve Brekke, sagde i oktober 2015 på en pressekonference, at Danmark ikke er strategisk vigtig for den norskejede telekoncern, der ligesom Telia hører til blandt verdens største mobilselskaber.

 Business, Technology, Internet and network concept .

Nærmest umuligt at gætte på udfaldet

»Dette og dagens udmelding fra Telia er en erkendelse af, at det ikke går, som det ser ud nu. Men selskaberne har brugt så mange milliarder i Danmark, at det håber på, at hvis de bare venter lidt, kunne konkurrenten måske finde på at trække sig, så det kunne blive godt. Nu lover Telia så eksplicit aktionærerne, at man vil finde en løsning, og Telias aktionærer er nok glade for, at man ikke valgte den dyre løsning med at købe TDC. TDC er på mange måder rigtigt dygtige, men TDCs historik og udsigter er bare ikke særligt gode. En køber kan nemt komme til at betale for meget, for ingen ved, hvordan den dominerende position, som TDC har i dag, ser ud om fem år,« siger Morten Imsgard fra Sydbank.

Derfor er det særdeles vanskeligt at gætte på, hvad der sker på det danske telemarked.

»Lige meget, hvor meget man kæmper i Danmark, synes vejen til succes at være uendeligt lang. Telias proces med Telenor om fusionen, der brast, har været opslidende, så Telias ledelse er nødt til at have en mikroskopisk tro på, at det, man nu vil bruge energien på i Danmark, også kan komme igennem,« mener Morten Imsgard.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen