Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Analytiker: »TDCs TV-forretning er ved at smuldre«

TDC TV
TDC taber kunder og overskud, viser selskabets regnskab for tredje kvartal. Det er særligt TV-kunderne, der folder butikken. Foto:

TDC taber overskud og omsætning og må vinke farvel til 18.000 TV-kunder i tredje kvartal. Telegiganten er efterhånden under massivt tidspres for at redde en TV-forretning, der er ved at falde fra hinanden, mener analytiker.

Gratis underholdning på internettet, streamingtjenester og dyre TV-pakker. Det klassiske marked for kabel-TV er ved at blive ædt op af globale megatrends og nye ønsker fra forbrugerne.

Hos Danmarks største teleselskab, TDC, er det en udvikling, man i dén grad mærker til. Alene fra juli til oktober har 18.000 kunder sagt deres TV-pakke op, og indtil videre har TDC vinket farvel til 70.000 TV-kunder i 2017, viser selskabets regnskab for tredje kvartal:

»Det holder ikke, når man taber så mange kunder, som man gør i øjeblikket,« siger markedsanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, som følger den danske telegigant, og tilføjer:

»Det er et af TDCs væsentligste forretningsben med de historisk mest loyale kunder, der er ved at smuldre. Man er ikke nået til det kritiske punkt endnu, men de kundetab, de har oplevet i år, er så store, at man hurtigt vil ramme det.«

TDC og Yousee.

Det er blandt andet prisstigninger og nye underholdningstilbud, som gør, at færre kunder har lyst til at betale for at have TV-kanaler i hjemmet, mener analytikeren, som peger på, at TDC bliver nødt til at transformere deres TV-forretning:

»TDC er under massivt tidspres. De skal genopfinde sig selv og samtidig undgå, at kunderne fosser ud af butikken. Det er et kapløb, hvor kunderne forsvinder hurtigt, og de har ikke mange skud i bøssen til at løse de her problemer,« siger Morten Imsgard.

Han påpeger samtidig, at de store kundetab kan blive en ond spiral for TDC, hvis det  går hen og svækker selskabets forhandlingsposition over for dem, der sælger indhold til TV-pakkerne.

»Der skal nok stadig være en kundebase til TV, men TDC risikerer at komme ind i en ondspiral, hvor de får sværere ved at lave gode aftaler med dem, der sælger indholdet, i takt med, at de mister TV-kunder. Det betyder så, at det bliver endnu sværere at holde på kunderne - og har man først tabt en kabel TV-kunde, er det for mig at se umuligt at hive dem ind igen,« og tilføjer:

»Men det er den samme tendens hos alle de danske tv-udbydere, som mister kunder lige nu. Problemet for branchen er, at man har et produkt, der tidligere stod alene på markedet, men nu er der en masse alternativer, og det er især helt nye aktører som de globale streamingtjenester, der vinder kunderne.«

Det er Yousee, der tegner sig for hovedparten af TDCs cirka 1,3 millioner TV-kunder. TDC oplyser i deres regnskab for tredje kvartal, at tabet af 70.000 TV-kunder i 2017 svarende til cirka 5 procent af det samlede antal er i tråd med markedets udvikling.

TDC præsenterer regnskab

Hos TDC har man taget tyren ved hornene og forsøger nu at kæmpe mod udviklingen med en række tiltag. Selskabet oplyser, at de blandt andet har lanceret et loyalitetsprogram og nye TV-tilbud med større fleksibilitet for kunderne samt bedre integration mellem streamingtjenester og klassiske TV-kanaler på samme platform i forsøget at holde på kunderne.

Men det bliver svært at bremse den globale udvikling, der får TV-kunderne til at forlade telegigantens forretning, fastslår analytikeren:

»Den klare forventning til loyalitetsprogrammet er, at man får bremset den her kundenedgang med en gulerod i form af kundefordele. De gør, hvad de kan med at justere produktudbuddet, så det passer til det, kunderne efterspørger. Men det er svært at kæmpe mod en global megatrend, hvor den klassiske TV-forretning er i totalt opbrud.«

TDC fastholder forventningerne til 2017 og landede en samlet omsætning på 4,96 milliarder kroner i tredje kvartal mod 5,23 milliarder kroner i samme kvartal sidste år, svarende til et fald på omkring fem procent. TDC endte kvartalet med et overskud på 413 millioner, hvilket er markant mindre end tredje kvartal i 2016, hvor telegiganten præsterede et overskud på 773 millioner kroner.

Telenor

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen