Berlingske Business

Analytiker: TDC ligner igen en taber

pix-Carsten Dilling
Carsten Dilling, TDCs topchef, står til nye tab på mobilområdet, spår analytiker. Arkivfoto: Mads Nissen, Scanpix Foto:

Tirsdagens regnskaber fra Telia og »3« udpeger igen Danmarks største telekoncern til taber i mobilpriskrigen.

»TDC ligner igen taberen i kampen om de danske mobilkunder.«

Sådan konkluderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank oven på tirsdag morgens regnskaber fra Telia og »3«, henholdsvis nummer tre og fire i Danmark.

»»3« vinder 1.000 nye kunder i 1. kvartal 2015, hvilket er markant under niveauet fra de seneste kvartaler. Telia leverer en fremragende start på året, når der udelukkende ses på udviklingen i selskabets mobilkundebase i Danmark. Telia vinder 25.000 nye kunder i 1. kvartal, hvilket er specielt imponerende, da antallet af kunder med taletidskort falder med 26.000 i kvartalet. Dermed vinder Telia faktisk 51.000 nye abonnementskunder, hvilket er en markant acceleration af kundeoptaget i forhold til de foregående kvartaler i 2014,« konstaterer Morten Imsgard, der følger udviklingen på telemarkederne tæt.

Nyt TDC-tab på 20.000 mobilkunder i vente

Telias fremtidige samarbejdspartner, Telenor, kommer først med regnskab 6. maj, og selv om Telenor-koncernen siden offentliggørelsen af den forestående fusion med Telia har mørkelagt stort set alle oplysninger om den danske forretning, ventes det kundetal, som Telenor dog fortsat som det eneste offentliggør, med spænding.

»Telenor anvender i øjeblikket en aggressiv prisstrategi med delvis subsidiering af nye mobiltelefoner, hvilket har hjulpet selskabet til at vinde mange nye kunder i løbet af 2014. Denne prisstrategi vil sikre, at Telenor fortsat vil kunne levere fremgang i sin danske kundebase i 1. kvartal. Dermed ser det igen ud til, at TDC bliver det eneste selskab af de fire store teleoperatører i Danmark med en tilbagegang i mobilkundebasen i 1. kvartal,« konstaterer Morten Imsgard.

Han ser dog »3«s meget beskedne fremgang på blot 1.000 kunder på tre måneder i forhold til omkring 20.000 hvert af de mange foregående kvartaler som et muligt tegn på, at TDC er blevet mere konkurrencedygtig og dermed ikke i samme omfang som i 2014 »storleverandør af mobilkunder til konkurrenterne«.

»Vi forventer, at TDC taber omkring 20.000 kunder i 1. kvartal, hvilket er en betydelig forbedring i forhold til niveauet pr. kvartal i 2014,« siger Sydbank-analytikeren.

EU gransker telefusion

TDC har fra 1. januar 2013 til 31. december 2014, altså på to hele år, mistet 213.000 mobilkunder til sine konkurrenter.

EU gransker i øjeblikket Telias og Telenors fusion og vil 19. august komme med en udmelding om, hvorvidt den kan godkendes umiddelbart, eller om de to selskaber - der begge hører til blandt verdens ti største mobilselskaber - skal sælge noget fra eller på anden måde bindes på visse områder, før de må slå sig sammen i Danmark.

pix-Oister

pix-Telia-butik

pix-Søren Abildgaard

pix-Telia-Telenor

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen