Berlingske Business

Analytiker: Ny teletopchef må komme udefra

pix-Telia-Telenor
En ny topchef for det fusionerede Telia og Telenor bliver nødt til at komme udefra for at kunne starte på en frisk, mener aktieanalytiker efter den danske Telenor-topchefs farvel mandag. Arkivfoto: Scanpix/Telenor

For risikabelt at vælge blandt eksisterende topchefer, når Telia og Telenor skal fusioneres, mener senioranalytiker i Sydbank.

Den nye topchef i den kommende fusion mellem Telia og Telenor i Danmark vil sandsynligvis blive hentet udefra.

Det mener senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank oven på mandagens nyhed om, at Telenors topchef i Danmark siden september 2012, Marek Slacik, forlader Danmark for at blive markedsdirektør i Telenor Sverige.

»Jeg tror ikke, at man kan starte et fusionsselskab med en leder, der har siddet i en af de to parter. Det vil være risikabelt. Derfor er det mere sandsynligt, at man henter nogen udefra - fra neutral grund -, så man får de bedst mulige forudsætninger for at stykke en organisation sammen, som føler sig osm en sammentømret enhed, og så der ikke bliver fraktioner,« siger Morten Imsgard, som følger telemarkedet tæt, til Berlingske.

Direktører har sidste anvendelsesdatomærke påklæbet

Telia og Telenor meddelte i december 2014, at de kaster håndklædet i ringen og slår sig sammen i Danmark ved at nedlægge begge deres nuværende selskaber og oprette et helt nyt, som endnu ikke har fået et officielt navn.

Umiddelbart vil Marek Slaciks farvel til Danmark stille Telias administrerende direktør gennem mange år, Søren Abildgaard, bedre i forhold til at besætte det kommende topjob hos det nye »Telianor«, som på mobilområdet bliver lige så stort som TDC, den nærmeste konkurrent.

»Søren Abildgaard har gjort det rigtigt godt hos Telia og har bestemt kompetencerne. Han har styret Telia relativt godt igennem. Men jeg tror, at både Telias og Telenors nuværende danske direktører har en sidste anvendelsesdatomærket påklæbet med datoen for en eventuel, succesfuld godkendelse i EU af fusionen mellem Telia og Telenor i Danmark. Jeg tror, at Marek Slacik har set skriften på væggen om, at løbet måske er ved at være kørt i Danmark, og at det derfor er tid til at skifte til noget længerevarende,« siger Morten Imsgard.

Intet alternativ til en fusion

Han mener, at det formentlig først til efteråret bliver klart, hvem der skal stå i spidsen for det nye selskab. EUs konkurrencemyndigheder har lovet en udmelding i begyndelsen af september om, hvorvidt fusionen umiddelbart kan godkendes, eller om der følger betingelser med.

»Hvis meldingen fra EU er positiv, kan de begynde at gå i gang. Men efter EUs udmelding vil der komme en forhandlingsperiode, for EU vil sikkert stille krav til fusionsselskabet, og det kan hurtigt tage et par måneder ekstra. Omvendt er alternativet til en fusion ikke-eksisterende. Så skal man gå tilbage til, hvad man har i dag, og det er ikke de seneste fem år lykkedes at drive ordentlig forretning på. Derfor tror jeg, at Telia og Telenor er villig til at gå ufatteligt langt for, at det kan lykkes at fusionere,« siger senioranalytikeren fra Sydbank.

Uanset EU-godkendelsen forventer han, at det nye selskab, der vil kunne begynde at fungere fra omkring årsskiftet, vil skulle bruge et års tid på at justere forretningsplanen og lægge en ny strategi.

Ro på over for kunderne

»Der vil intet Telenor eller Telia være tilbage i Danmark. I stedet er fællesprojektet at være hovedkonkurrent til TDC. Over for kunderne skal man signalere mest mulig business as usual. Der må for alt i verden ikke ske forstyrrelser. Men over tid skal kunderne selvfølgelig mærke bedre muligheder i det nye selskab,« siger Morten Imsgard.

Telia og Telenor har fra begyndelsen sagt, at de først forventer, at det nye, fælles selskab - det første, som de to telegiganter har sammen i verden - er klar sidst i 2015. Det vil blive ejet 50 procent af Telia, 50 procent af Telenor.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen