Berlingske Business

Analytiker: En succes for TDC at holde skansen

pix-TDC-bygninger
TDC står stadig med betydelige udfordringer i Danmark med mørke skyer i horisonten men kan glæde sig over sin norske investering, som igen redder regnskabet. Arkivfoto: Torkil Adsersen, Scanpix Foto:

Den danske telegigant må hellere tabe erhvervskunder end gå med i en ny priskrig, og også på TV-fronten er TDC udfordret. Til gengæld lyser norsk milliardinvestering op, mener senioranalytiker i Sydbank.

»TDCs overordnede mission kan vel sammenfattes som, at hvis indtjeningen ikke falder ret meget, så er det en kæmpe succes.«

Senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telebranchen tæt, betragter onsdag morgens kvartalsregnskab fra Danmarks største teleselskab som »nogen lunde som forventet med et lille lyspunkt i den danske mobilforretning«, hvor TDC på tre måneder har hentet 25.000 kunder.

»TDCs klare udfordringer er på erhvervsmarkedet, hvor prispresset er meget, meget hårdt, og hvor det månedlige forbrug pr. kunde falder kraftigt. TDC må derfor enten give lavere priser eller tabe kunder - mest det sidste, fordi det er vigtigt at sende et signal om, at kvalitet koster. Hvis man begynder at lege med på de meget lave priser, vil man lave samme fodfejl som på privatmarkedet, hvor kunderne har vænnet sig til, at mobiltelefoni ikke koster noget. Det er derfor rigtigt, at TDC trækker en streg i sandet. Men opgaven er så at overbevise kunderne om, at TDCs produkt er så meget bedre,« understreger Morten Imsgard over for Berlingske.

Skrøbelig men glædelig våbenhvile

Han kalder det omvendt »en rigtigt god cocktail«, at TDC både får flere private mobilkunder, at deres månedlige forbrug ligger uændret, og at væsentligt færre shopper rundt mellem teleselskaberne.

»Det er udtryk for, at kunderne generelt er tilfredse med det produkt, som TDC lever - altså at de ikke oplever udfald eller lave hastigheder. Så er de ikke så tilbøjelige til aktivt at lede efter et nyt teleselskab. Samtidig er priskonkurrencen i Danmark ret afdæmpet i øjeblikket. Ikke mange selskaber står på sidelinien med ekstremt gode tilbud. Alle teleselskaberne synes interesseret i, at priserne gerne må stige lidt, og det skaber et godt fundament for TDC,« siger Morten Imsgard.

Han advarer dog om, at det danske mobilmarked er »ufatteligt skrøbeligt«, så det kan lynhurtigt vende tilbage til den gammelkendte situation med mere priskonkurrence.

Store udfordringer på TV-markedet

TDC mister omvendt TV-kunder hos YouSee, Danmarks største TV-leverandør, som siden 1. juli har samlet alle TDCs privatkunder, og flere skifter fra den store kanalpakke til den lille efter de seneste prisstigninger. 30,9 procent af TDCs TV-kunder har nu blot den lille kanalpakke.

»Kunderne forsvinder, og de, der bliver, vil have den lille TV-pakke. Det er ikke nødvendigvis drevet af priser men af teknologiske muligheder, hvor Internet og TV smelter sammen. Når først man har taget springet fra den store til den lille kanalpakke, er man meget, meget tæt på døren og dermed til helt at forlade TDC. Derfor er en af løsningerne at få TDCs TV-boks ud til flere, som så får en samlet løsning for TV og streaming på en elegant måde. Men det bliver ikke nemt. Det bliver svært for TDC at øge udbredelsen af boksen, og det bliver pejlemærket for 2. halvår, at udbredelsen af boksen stiger og ikke kun erstatter en tidligere boks hos kunder, der havde en i forvejen,« siger Sydbank-analytikeren.

27,9 procent af TV-kunderne har nu en TV-boks, så de får større mulighed for at vælge enkeltkanaler og samtidig får adgang til at leje film, gemme optagelser, se tidsforskudt TV m.m.

Hurra for Norge

Samlet set er TDCs omsætning og overskud faldet igen i april-juni. Men det kunne være meget værre, hvis ikke opkøbet af Norges næststørste kabel-TV-selskab Get for to år siden til næsten 13 milliarder kroner var gennemført. Get redder igen TDC fra en større tilbagegang.

»Det ser meget godt ud i Norge. Godt nok går det lidt langsommere med at få nye TV-kunder, men den væsentligste opgave er at krydssælge produkter, altså sørge for, at TV-kunderne også køber bredbånd hos Get og senere og mobilabonnement. Det er svært at få øje på større udfordringer i Norge, og det er dejligt for TDC, når man nu har nok af udfordringer at koncentrere sig om i Danmark,« konstaterer Morten Imsgard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen