Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Analytiker: Det trækker op til ny mobilkrig

pix-Priskrig
Mobilpriskrigen kan eksplodere igen efter næsten et år, hvor alle de store teleselskaber stille og roligt har fjernet de billigste abonnementer og lagt lidt mere i de større pakker for at få kunderne til at lægge lidt mere i pengekassen hver måned. Arkivfoto: Iris/Scanpix

TDCs tilbagegang er blevet mindre på grund af de stigende mobilpriser. Men en ny priskrig lurer forude, samtidig med at flere og flere opsiger deres TV-abonnement helt, og også væksten hos TDCs guldkalv i Norge er taget noget af.

»Det er faktisk et ganske udmærket kvartal for TDC set i lyset af de svære forretningsbetingelser, man står overfor i Danmark.«

Sådan siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank om onsdagens kvartalsregnskab for TDC, Danmarks største teleselskab, som viste tilbagegang i både omsætning og driftsresultat, tab af fastnet-, TV- og bredbåndskunder men 16.000 nye mobilkunder.

»Samlet set er det et lidt bedre regnskab end ventet - men det gør det ikke nødvendigvis til et supergodt regnskab. TDC får dog vist, at strategien om ikke kun at hoppe om bord og sænke priserne faktisk virker inden for nogle af forretningsbenene, og det er et godt signal til investorerne,« siger Morten Imsgard til Berlingske.

Fronterne trækker op til ny priskrig

Han frygter dog, at det seneste års prisstigninger på mobilområdet kommer under pres nu.

»I tredje kvartal er kundens gennemsnitlige månedsforbrug bedre, end jeg havde regnet med. 118 kroner om måneden ligger noget over og er effekten af de prisstigninger, som alle selskaber har gennemført det seneste år. Fremtiden tegner dog knap så lys. Priskonkurrencen synes at være opadgående igen, og der bliver kæmpet hårdere om kunderne. Fronterne trækker lidt op igen til en større omgang priskrig på markedet, og dermed bliver TDCs succes samtidig TDCs egen største udfordring,« siger Morten Imsgard.

Samtidig presses TDC på såvel TV- som erhvervsfronterne.

»Det bliver mere og mere tydeligt, at kunder direkte forlader kabel-TV. I det seneste halvandet år har man talt om, at folk bare vælger mindre pakker, men nu bliver det sagt mere og mere direkte, at folk vælger slet ikke at have kabel-TV. Det er selvsagt et forretningsmæssigt problem af de større for en kabel-TV-operatør. Hvis man fremover kun leverer internetforbindelsen, er det næppe nogen lukrativ indtjeningsmodel,« fastslår senioranalytikeren.

Udfladning i Norge

31,7 procent af TDCs TV-kunder har nu kun den mindste TV-pakke, grundpakken, men samtidig er det kun lykkedes for YouSee at sælge en TV-boks til 28,5 procent af alle sine nu 1.386.000 TV-kunder i Danmark. TV-boksen, som man betaler ekstra for at have hver måned, giver adgang til særtjenester med filmleje, TV-arkiv og meget mere, men det er op ad bakke for TDC-koncernen at overbevise folk om, at de har brug for sådan en boks, der samtidig skal gøre det muligt for TDC at sælge mere til den enkelte kunde.

Samme model kører TDC i Norge, hvor telegiganten i september 2014 lagde 12,5 milliarder kroner for landets næststørste kabel-TV-selskab Get. Men Get har på et år ikke fået en eneste ny TV-kunde.

»Det er ikke godt nok. Til gengæld vidner Gets bredbåndsforretning om, at krydssalget - at man sælger mere til den enkelte kunde - fungerer godt. Det giver håb for det nyligt lancerede mobilsalg til Gets kunder. Men Gets vækst synes at være bremset meget op, og TDC kan ikke være tilfreds med bare at have en base af TV-kunder, som de sælger mere til. De er nødt til at udvide kundebasen, men Norge oplever stigende konkurrence med aggressive priser fra konkurrenterne. Det lyder desværre som noget, vi er bekendt med i Danmark. Spørgsmålet er, om TDC ved, hvordan de løser det i Norge,« siger Morten Imsgard.

Presset erhvervsmarked

I Danmark er TDCs erhvervssalg også udfordret.

»Erhvervsmarkedet er stort set lige så presset som ventet, selv om faldet i det månedlige forbrug pr. kunde synes at være løjet en smule af. Konurrencen ser dog ud til bare at blive hårdere, og det er svært at se, hvordan TDC skal løse udfordringen på den korte bane, når også erhvervskunder bare kikker på laveste pris. Det er ikke noget godt forretningsklima at indføre sin nye strategi om kvalitet og højere priser, selv om det nok er den rigtige strategi, som TDC har,« mener senioranalytikeren fra Sydbank.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen