Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Analytiker: Behov for en stærk nr. 2 på TV

pix-Fjernbetjening
Danmarks næststørste TV-leverandør, Stofas ejer, SE/Sydenergi, køber sin nærmeste konkurrent, Boxer, og næsten fordobler dermed sin kundekreds. Det skal føre til bedre - og billigere - aftaler med TV-leverandørerne. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Stofa-ejers køb af Boxer TV vil give den nødvendige modvægt til streamingtjenesternes fremmarch i Danmark, mener aktieanalytiker, der håber på hurtig godkendelse hos konkurrencemyndighederne, fordi TV-markedet ændrer sig så hurtigt.

SE/Sydenergis opkøb af Danmarks tredjestørste TV-leverandør, Boxer, er det helt rigtige, der kan ske for at få bedre konkurrence på TV-området i Danmark.

Det mener senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger markedet tæt, efter at SE torsdag morgen annoncerede sit opkøb. SE ejer Stofa, der er Danmarks næststørste TV-leverandør. Tilsammen vil de to selskaber få omkring 680.000 kunder.

»Det er ikke overraskende, at det blev Stofas ejer, som køber Boxer. Stofa eller Waoo var nok de mest oplagte købere, simpelt hen fordi TDCs YouSee ikke kunne komme i betragtning på grund af konkurrencesituationen. Det er ikke i småtingsafdelingen, når man får 300.000 ekstra TV-kunder. Det vil få reel betydning,« siger Morten Imsgard til Berlingske.

pix-Boxer2

En endnu stærkere nummer 2

Hvad SE har betalt for Boxer, er ifølge SEs koncernchef, Niels Duedahl, aftalt til at være fortroligt med Boxers hidtidige ejer, det statsejede, svenske Teracom, som i efteråret solgte Boxer i Sverige, hvorfor det lå i kortene, at også Boxer i Danmark skulle sælges.

»Det er svært at sige, hvor godt et køb SE har gjort, fordi prisen ikke er kendt. Men ud fra et strategisk perspektiv er det rigtigt godt for Stofa, som længe har haft behov for at styrke sin tilstedeværelse og markedsandel i Danmark og skabe en stærk nummer 2-konkurrent til YouSee. Nu får Stofa et boost af kunder og muligheden for at bruge Boxers fritvalgsløsninger på TV, som Boxer er langt fremme med. Købet vidner om, at Sydenergi helhjertet tror på markedet og nu går fra at være en klar nummer 2 til en endnu stærkere nummer 2,« siger Morten Imsgard.

Boxer fortsætter som selvstændigt søsterselskab til Stofa, begge som selskaber i SE Kommunikation, der sorterer under SE Holding. SE har sikret sig rettigheden til at bruge Boxer som varemærke i »en længere årrække«, som Niels Duedahl tidligere torsdag beskrev det over for Berlingske.

pix-Gys

Håb om hurtig handling

Morten Imsgard fra Sydbank håber - ligesom SE selv - på, at konkurrencemyndighederne vil behandle opkøbet hurtigt.

»Jo hurtigere afklaring, jo bedre for Stofa. For tingene ændrer sig hurtigt, og der kan reelt nå at ske drastiske ændringer på TV-markedet, hvis sagsbehandlingen varer for længe. Jeg tror ikke, at konkurrencemyndighederne tager de mest snævre briller på og udelukkende ser på, at der i klassisk forstand bliver mindre konkurrence på kabel-TV-området. Man er nødt til at have perspektivet med sig, for underholdningsudbud via streaming (abonnementer på TV- og filmtjenester over internetforbindelsen, red.) har givet de traditionelle TV-leverandører langt hårdere konkurrence, og langt de fleste kanaler kan i dag købes via streaming uden om distributører som YouSee og Stofa. Det bliver sværere og sværere at være TV-leverandør i Danmark, og der bliver kun plads til meget få traditionelle kabel-TV-selskaber, som fremover kan udbygge forretningen,« vurderer Morten Imsgard.

Han tilskriver Netflix' store succes i Danmark æren for den øgede konkurrence.

»Netflix' meget store succes i Danmark har gjort, at mange andre streamingtjenester har fået øjnene op for Danmark, senest åbner nu også Amazon i Danmark. Danmark fremstår som en lukrativt land, fordi kunderne er så tilpas moderne, at de vireklig tager disse nye ting til sig. Men det understreger samtidig de store udfordringer, som de traditionelle kabel-TV-udbydere står i, at kunderne er så villige til at omfavne de nye muligheder,« siger senioranalytikeren.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen