Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Amazon vil skabe eget leveringssystem

AMAZON.COM-JAPAN/ANTITRUST
Arkivofoto. Foto:

For at begrænse stigende shippingomkostninger vil den amerikanske it-gigant Amazon opbygge sit eget leveringssystem og derved gå i direkte konkurrence med sine shippingpartnere, der i mange år har nydt godt af Amazons enorme volumen.

Sidste år brugte Amazon 11,5 mia. dollar, svarende til 76,4 mia. kr., i shippingomkostninger, hvilket er en stigning i forhold til omsætningen på 3,3 pct. point siden 2010. Denne stigning har efter sigende gjort, at selskabet skulle være i gang med nye planer på området.

Det skriver Wall Street Journal.

justeat

Indtil videre har det officielt heddet sig, at de indledende øvelser med egen levering er for at hæve kapaciteten op til julesæsonen. Men efter snakke med over tyve nuværende og tidligere ledere i Amazon og forretningspartnere, mener Wall Street Journal at vide, at selskabet har langt større ambitioner med eget leveringssystem.

Det ultimative mål skulle være helt selv at levere pakker og derved ændre på det traditionelle forhold mellem køber og sender, hvor selskaber som UPS, DHL og Fedex står for sendingen af produkter fra forskellige producenter og detailkæder.

pix-Amazon Echo

Ifølge analytikere og logistikeksperter er det dog noget nær en umulig opgave for Amazon at skulle slå de store logistikselskaber af pinden. Bare Fedex og UPS, der i øjeblikket bliver benyttet af Amazon, har således mere end 4000 hubs på verdensplan samt mere end 1000 fly og 200.000 køretøjer til at levere pakker til døren.

AMAZON.COM-JAPAN/ANTITRUST

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen