Berlingske Business

Amazon overrasker med underskud

pix-Amazon
Amazon er ikke længere kun en netbutik med bøger og teknologi. Kæden er ved at bygge et leveringsnet op i USA, så man også kan få bragt f.eks. dagligvarer ud, købt via netbutikken. Foto: Kevork Djansezian, AFP/Scanpix Foto:

Onlinekoncernens store investeringer koster dyrt, og salget uden for USA er langt mindre end ventet.

Det har kostet verdens største netbutik, Amazon, dyrt at pumpe penge i varehuse og digitalt indhold.

Amazon stiller med et overraskende underskud på syv millioner dollars (39,4 millioner kroner) i april-juni modsvarende et overskud på syv millioner for et år siden. Amazons salg på hjemmebanen i USA voksede med 30 procent, mens det internationale salg gav et underskud på 16 millioner dollars med en omsætning, der blot voksede i omfang med 13 procent, hvilket er langt mindre end ventet. Navnlig den pressede europæiske økonomi angives som årsagen.

Den samlede omsætning i andet kvartal var på 15,7 milliarder dollars, og Amazon selv forventer en omsætning i tredje kvartal på mellem 15,45 og 17,15 milliarder dollars.

Stor - og dyr - udvidelse

Amazon er ved at udvide forretningen fra at være en ren netbutik til at blive et bredere teknologiselskab med egen produktion af tavlecomputere og onlinetjenester til virksomheder og offentlige myndigheder og en ny posttjeneste, som skal kunne sende pakker hvor som helst hen i USA inden for to dage. Samtidig satses der massivt på at få fodfæste på vigtige markeder som Kina.

Alt sammen koster det milliarder af kroner, og det presser forretningen. Men forventningen om, at topchef og stifter Jeff Bezos gør det rigtige og fremover vil kunne skovle penge ind, har sendt Amazon-aktien i vejret til nye rekorder.

Amazons indtjeningsmargen er da også steget fra 26,1 procent for et år siden til nu 28,6 procent.

Amazon har kørt hårdt på med sin serie af Kindle-e-bogslæsere og senest Kindle-tavlecomputere. De er i en tid blevet solgt til produktionsprisen, måske sågar under, for at få dem ud i brug i forventning om, at kunderne efterfølgende ville købe stort ind i Amazons netbutik, som Kindle naturligvis er koblet tæt sammen med.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen