Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Amazon næsten klar med ny musiktjeneste

pix-Amazon Echo
Amazon planlægger et billigere musikabonnement til dem, der har købt Echo-højttaleren, der betjenes gennem Amazons digitale assistent. Foto: Amazon

Internetgiganten tager kampen op mod Spotify og Apple Music.

Internetgiganten Amazon er så tæt på at have aftaler i stand med verdens største musikselskaber, at en ny musikstreamingtjeneste ventes lanceret allerede i september. Dermed skærpes konkurrencen på musikmarkedet, hvor Spotify, Apple Music, Deezer, Google Play og Tidal med flere vil få en mægtig, ny konkurrent.

Det skriver den britiske finansavis Financial Times, der citerer to unavngivne kilder med kendskab til sagen. Det vil angiveligt koste 9,99 dollars om måneden - altså samme niveau som konkurrenterne - at få adgang til al musikken. Amazon satser på, at det bliver mere attraktivt at være Amazon-bruger, fordi internetgiganten udbyder så mange andre internettjenester.

Billigere musik fra bordhøjttaleren

Samtidig ventes Amazon at lancere en billigere tjeneste, som man kan streame gennem Amazons Echo-borthøjttaler, der også fungerer som en digital assistent, som kan modtage stemmekommandoer og skaffe svar. Echo-musiktjenesten vil koste fire eller fem dollars om måneden.

Svenske Spotify er verdens største musikstreamingtjeneste og har 30 millioner betalende brugere, mens Apple Music som nummer to er oppe på 15 millioner betalende.

Amazon vil angiveligt betale musikere og kunstnere samme beløb, som Apple gør, altså lidt højere end Spotify, som afleverer omkring 70 procent af omsætningen til rettighedshaverne.

Amazon vil ikke kommentere oplysningerne.

Streaming overhaler download i USA

Amazon, der begyndte som en internetboghandel men i dag er et kæmpe onlinesupermarked med et meget bredt varesortiment, sælger allerede musik og albums i løs vægt gennem Amazon Music. Alle abonnenter på Amazon Prime, som Amazon har drevet siden 2006 som en medlemsforretning, kan streame musik og spillelister som en del af deres månedsabonnement, der også giver adgang til film og et udvalg af e-bøger.

Streaming af musik, hvor man lytter over internetforbindelsen, har overgået det at købe og downloade musikfiler som den største indtægtskilde for den amerikanske musikbranche. Streamingindtægterne voksede i 2015 med 29 procent til 2,4 milliarder dollars og udgør nu mere end en tredjedel af alle indtægter, hvor download af musik er gået tilbage fra 2,57 milliarder dollars i 2014 til 2,39 milliarder i 2015.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen