Berlingske Business
09:03Danske aktier åbner i minus

Amazon-medarbejder lagde internettet ned med enkelt slåfejl

AMAZON.COM-FRANCE/.
REUTERS/Pascal Rossignol Foto:

En enkelt klik fra en medarbejder hos Amazon var skyld i, at store dele af internettet blev lagt ned tirsdag. Store netsider som Disney, Nike og Victoria's Secret blev hårdt ramt.

Det var en enkelt tastefejl, der var skyld i det massive nedbrud hos internetgiganten Amazon tirsdag, skriver tyske Handelsblatt.

Nedbruddet betød store problemer for tusindvis af websites og apps, og Amazon beskylder nu en softwaretekniker fra datterselskabet AWS (Amazon Web Services) for at stå bag ved den fatale fejl.

»Desværre blev en af indtastningerne ved en kommando gjort forkert, og et større antal servere end planlagt blev koblet af,« forklarer Amazon til The Telegraph.

LG

Disney, Nike og Victoria's Secreet hårdt ramt

Nedbruddet betød, at mange websider kørte betydeligt langsommere i timerne efter Amazon-medarbejderens tastefejl, og Disney Store og Nike var blandt de virksomheder, der blev ramt. Disney Stores webside kørte 1.165 procent langsommere end normalt, mens Nikes webside fungerede 642 procent langsommere. Også undertøjsmærket Victoria's Secret oplevede en 353 procent langsommere webside, mens handelsgiganten Target måtte trækkes med en 991 procent langsommere webside. Tøjfirmaet Nordstrom oplevede et fald i hastigheden på 592 procent i forhold til normalen.

Fejlen skete ved et enkelt forkert klik på computeren af en tilfældig medarbejder under en normal rutine, da et digitalt regnskabssystem hos Amazon var under opdatering med henblik på at arbejde hurtigere. Derfor skulle enkelte servere i datacentret kobles af, hvilket blev gjort manuelt. Det fortryder Amazon højest sandsynligt i dag, for medarbejderen kom til at koble langt flere servere af end hensigten. Og det lagde store dele af internettet ned i omkring fire timer.

pix-Amazon

»Vi vil gerne undskylde for den betydning, det fik for vores kunder. Vi ved, hvor afgørende denne service er for vores kunder og deres forretning. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at lære af dette og bruge det til at forbedre vores tilgængelighed endnu mere,« siger Amazon til The Telegraph.

Regning på 160 millioner dollar

De økonomiske følger har da også efter alt at dømme været fatale for flere virksomheder, der benytter Amazon. Yahoo Finance citerede efter nedbruddet cybertjenesten Cyene for at skønne, at finansudbydere tilsammen kan have tabt 160 millioner dollar på de fire timer, nedbruddet varede.

FILES-US-POLITICS-RETAIL-EMPLOYMENT-WAL MART

Amazon er vokset massivt de seneste år, og derfor er tirsdagens begivenhed den største skandale i virksomhedens historie, skriver tyske Handelslatt.

AMAZON-COM-JOBS/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen