Berlingske Business

Amazon lancerer virtuel valuta

AMAZON_KINDLE_Business
Amazon indfører sine egne coins for at imødekomme forældre - og tiltrække projekter fra softwareudviklere. Foto:

Apple og Google får konkurrence på app-markedet.

Verdens største online-detailhandel præsenterede i går sin egen virtuelle møntenhed Amazon Coins.

Valutaen kan bruges til at købe apps og spilpoint i programmer på Amazons e-reader Kindle Fire. Det kortsigtede mål for Amazon er at tækkes de yngre segmenter - eller rettere deres forældre.

Amazon tilbyder allerede en speciel programpakke til børn, Kindle Free Time, og med en virtuel valuta kan forældrene nemmere holde styr på, hvad poderne forbruger af rigtige penge.

På længere sigt er det imidlertid et mere storstilet angreb på app-markedet, hvor Apples App Store og Google Play er de største. Kindle-maskinerne kører på Googles styresystem Android, men Amazon vil ikke være afhængig Google Play og ønsker en selvstændig rolle som forhandler af apps, skriver Forbes.

Med Amazon Coins har man muligheden for at tilbyde softwareudviklere bedre økonomiske betingelser end hos Google Play, og det er afgørende i app-universet. Kan man tiltrække udviklere, får man flere apps i butikken og dermed flere kunder. Derfor har man også set Microsoft direkte betale udviklere for at levere apps til sin egen butik Windows Store.

Satsningen bliver endnu en økonomisk udskrivning for Amazon, men aktiemarkedet står bag den ekspansive strategi. Multibutikken fortsætter med at vokse i omsætning, hvorimod indtjeningen er faldende. Senest med 45 procent i sidste kvartal.

Alligevel er aktien steget med 40 procent i det seneste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen