Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

»Alle mand til de digitale pumper!«

pix-Europatast
Tryk Europa eller Skift - de 28 EU-lande skal op i omdrejninger og omstille sig hurtigt til den digitale verden, ellers ender vi som et historisk museum, skriver Tænketanken Europa i en ny rapport. Foto: Iris/Scanpix

Det er nu, at Europa skal løfte sig op i den digitale superliga - ellers ender vi som et historisk museum, fastslår ny rapport fra Tænketanken Europa.

Europa kan - igen - blive til noget stort og være digital frontløber, men det kræver intenst og bredt samarbejde om selv at udnytte de digitale muligheder og bruge dem til at løfte uddannelserne, skabe nye arbejdspladser, forbedre sundheden og miljøet, før det sker.

»Hvis EU ikke reagerer over for det digitale tidevand, står det i sidste ende over for en fremtid som et historisk museum i en digital verden,« lyder den dystre advarsel i den uafhængige Tænketanken Europas nye rapport, »Disrupting Europe 2016«, der præsenteres i Bruxelles onsdag, med en stribe anbefalinger til politikere og erhvervsliv, så Europa kan trækkes ud af den aktuelle krise og skabe nye arbejdspladser.

Der er penge og arbejdspladser i det

Rapporten slår fast, at Europa og europæerne på mange områder ikke rykker så hurtigt som nødvendigt (»nogle går sågar som søvngængere ind i fremtiden«), og de - endnu - 28 EU-lande er stadig vidt forskellige inden for telekommunikation, digital regulering, standarder og e-handel.

»Alle vil opleve en eller anden form for påvirkning fra den digitale omstilling, og mobile onlinetjenester er tilgængelige døgnet rundt. Nogle virksomheder og forbrugere rykker hurtigt, og de vil hurtigt reagere på disse ændringer og opnå konkurrencemæssige fordele. Andre risikerer at blive efterladt. Digitalisering har potentialet til både at forandre og udvikle Europa. EU og dets medlemsstater kan enten tage digitaliseringen til sig eller ende som globale smølehoveder, som har tabt i konkurrencen om vækst og jobs i en stadig mere digital verden,« konstaterer rapporten og slår fast, at Europa fortsat ligger i front i flere brancher, f.eks. biler, medicin, turisme og maskinkonstruktion.

En undersøgelse fra konsulentfirmaet Boston Consulting Group anslår, at Europas internetøkonomi vil kunne bidrage med næsten 1.100 milliarder euro eller 7,5 procent af Europas samlede bruttonationalprodukt i 2020.

Rapporten gør det klart, at der skal lægges en ambitiøs, digital strategi, og at det kræver intenst samarbejde at rykke i front - men ellers løber USA og Asien med stafetten.

»Det er både muligt og realistisk,« fastslår tænketanken.

De vigtigste indsatsområder

Ud over en ægte satsning på at sikre alle europæere en ordentlig internet- og mobilforbindelse som grundlaget for fremrykningen bør hovedindsatsområderne ifølge rapporten være disse:

● Al lovgivning skal fødes digital og gøres ensartet uden nationale forskelle og barrierer.

● Der skal være nye, fælles standarder i verdensklasse for data og kommunikation, så selvkørende biler kan komme ud at rulle, så beskyttelsen af privatlivets fred - og dermed tilliden til de nødvendige, digitale løsninger - styrkes, og så e-fakturaer m.m. kan udbredes. Bedre og klarere regler for databeskyttelse skal følges af større ansvarlighed overalt.

● Der skal styr på lovgivningen om ansvaret for robotter og automatiserede systemer, hvis noget går galt.

● Data skal lagres og bruges intelligent, så miljøpåvirkningerne mindskes. F.eks. kan bedre deleordninger inden for transport sænke den gennemsnitlige kilometer pris med op til 75 procent, ligesom video- og telekonferencer sparer rejseri til fordel for klimaet.

● Der skal foretages store investeringer i bedre digital infrastruktur - både mobilnet og faste net - så alle kan få mindst 100 megabit/sekundet, om fornødent med statsstøtte i områder, hvor det ellers er umuligt at nå ud.

● Senest i 2020 bør ophavsretsreglerne ensartes, så der holdes en rimelig balance mellem betaling til ophavsretshaverne og muligheden for alligevel at kunne tage sit digitale indhold - bl.a. film- og TV-tjenester - med sig over grænserne.

● Potentielt kan millioner af europæere risikere arbejdsløshed på grund af forandringerne. Derfor skal der samarbejdes på tværs af landegrænser, og europæerne skal uddannes og omskoles til den digitale fremtid.

● Der skal ske en bedre deling af offentlige data mellem borgere og virksomheder gennem åbne portaler, så der kan skabes nye tjenester, som mange kan benytte.

EU-Kommissionen har fokus på flere af punkterne, og også i den nye, danske trekløverregerings arbejdsgrundlag har digitaliseringens muligheder og trusler fået en vægtig plads.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen