Berlingske Business

Aggressiv kamp om kunder har kostet Telenor dyrt

pix-Jesper Hansen
»Det bliver en hård tur, men der er lys for enden af tunnellen,« siger Telenors administrerende direktør i Danmark, Jesper Hansen. Foto: Telenor 

Hidtil hemmeligholdte regnskabstal viser, at Telenor snart runder to millioner kunder i Danmark, men at det koster på indtjeningen, som ikke har været lavere siden 2010. Telenors topchef ser gode tegn forude - men først om et år.

Telenors kamp for at befæste sin position som Danmarks næststørste telekoncern har kostet dyrt i det seneste halve år, viser hidtil hemmeligholdte regnskabsoplysninger, og der vil gå endnu et års tid, før udviklingen vender, og der vil være penge i at drive teleselskab i Danmark.

Det siger Telenors fungerende topchef i Danmark, Jesper Hansen, til Berlingske.

»I seks kvartaler i træk er vores kundebase vokset, hvilket selvfølgelig er positigt, fordi vi siden 4. kvartal 2013 har fået 161.000 flere kunder, hvilket vi er glade for. Det fortæller, at kunderne godt kan lide os, og at de ting, vi gør, er de rigtige. Når det så er sagt, er andre tal blevet mindre, hvilket fortæller, at vi stadig har et sindssygt hårdt og presset marked i Danmark. Det koster penge både at holde på kunderne og at få nye. Men 2016 bliver nok brydningeåret. Sidst i 2016 vil vi begynde at kunne se effekten af de tiltag, vi nu har gang i. Det bliver en hård tur, men der er lys for enden af tunnellen,« siger Jesper Hansen.

18BUSMedie-Vestager-gaar-i-.jpg

Snart to millioner kunder - men indtjening i bund

Telenor, der også ejer lavprisselskaberne CBB og Bibob, nærmer sig nu at have to millioner mobilkunder i Danmark efter at have vundet 36.000 nye kunder siden årsskiftet og nu er oppe på 1.989.000 mobilkunder. Det har dog kostet dyrt på driftsresultatet, der er nede på 111 millioner kroner - det absolut laveste siden begyndelsen af 2010, hvor det lå på 408 millioner kroner. Og Telenors indtjeningsgrad er nu nede på 10 procent, hvilket Jesper Hansen megiver »absolut ikke er imponerende« men bl.a. skyldes Telenors store investeringer i en omfattende udskiftning af alle IT-systemer for at forenkle og effektivisere telekoncernen.

Fra udgangen af marts til udgangen af juni har Telenor hentet 23.000 nye mobilkunder, hvoraf de 13.000 dog er taletidskortkunder, som traditionelt har et meget lille forbrug og derfor ikke er så eftertragtede som abonnementskunderne, der mindst bliver i forretningen i de seks måneder, som deres abonnement binder dem til teleselskabet. Samtidig har 7.000 fastnetkunder sagt deres abonnement op fra 1. til 2. kvartal, hvor Telenor nu har 254.000 fastnetkunder.

Oveni er det månedlige gennemsnitsforbrug for en Telenor-kunde nu helt nede på 111 kroner, hvor det for et år siden lå på 125 kroner og tilbage i 2010 på hele 187 kroner om måneden.

Telia tjener lige så mange penge - med færre kunder

Tallene fremgår af Telenors hidtil hemmeligholdte regnskab. Telenor, der hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, valgte at mørklægge sit danske regnskab, efter at Telenor og Telia i december 2014 offentliggjorde, at de ville slå deres selskaber i Danmark sammen i et nyt selskab - et projekt, som de for en måned siden måtte droppe, fordi EU stillede så store krav om indrømmelser, at de to telegiganter ikke længere kunne se en forretning i en fusion. Telenor betragtede i den tid sin danske afdeling som en forretning under afvikling, reelt sat til salg, men »Til salg«-skiltet blev taget ind, da fusionen blev opgivet.

Telia har i hele perioden offentliggjort regnskaber for Danmark som hidtil. Telia tjener nu stort set lige så mange penge i Danmark som Telenor, nemlig et driftsresultat for 2. kvartal på 133 millioner svenske kroner svarende til 104 millioner danske, selv om Telia har over 300.000 færre mobilkunder. Det gennemsnitlige månedsforbrug pr. Telia-kunde ligger langt over Telenors, nemlig på 128 danske kroner.

pix-Telia-bygning

Topchef: Vi skal tjene penge hver gang

Telenor er især gået aggressivt til erhvervslivet og det offentlige med tilbud, som har fået konkurrenten TDC - Danmarks største telekoncern - til offentligt at beklage sig over dumping af priserne.

»Den diskussion vil jeg helst ikke indlade mig i. Jeg tror ikke, at nogen er bedre end andre. Man bør tale med kunderne. Telenors udgangspunkt er, at vi skal tjene penge, og jeg indgår ikke kontrakter, der ikke har det potentiale, at vi kan tjene penge. Det har altid været reglen, og det er det stadig. Vi har et klart ønske om at positionere os på andet end pris på erhvervsmarkedet, og vi ville overhovedet ikke have vundet de kontrakter, vi har, hvis det alene handlede om pris. Det er dog fuldstændigt rigtigt, at de generelle priser på det offentlige marked er lavere, men det er en kontrakt, som vi har haft i mange år og er glade for,« fastslår Jesper Hansen.

Han levner dog ingen tvivl om Telenors mål i Danmark.

»Vi ønsker at forbedre indtjeningen og blive et stærkere selskab, både i forhold til, hvad vi tilbyder kunderne, og i forhold til lønsomheden i Danmark. Det tager til og med 2016, og i 2017 får vi vendt udviklingen,« siger teletopchefen.

telia

Kæmper med samme vågen som de andre

Gennem de seneste to år har Telenor ryddet kraftigt op på hylderne og nedlagt 70 procent af de abonnementer og produkter, som blev tilbudt, samtidig med at en million kunder er rykket over på nye abonnementer. Telenor har samtidig indført døgnbetjent kundeservice og satset stort på familieabonnementer, hvilket lige nu tiltrækker halvdelen af de nye kunder.

»Vi ønsker at blive en mere simpel og effektiv virksomhed og har ønsket at flytte nogle af vores penge fra at købe os til nye kunder til i stedet at bruge dem på at holde fast i de kunder, som vi har. Men jeg kæmper med samme våben som de andre, hvor der konkurreres på størrelsen af datapakken, på at forære indholdstjenester væk og på størrelsen af tilskud til nye telefoner. Vi er nødt til at skyde med samme kugler, men samtidig gør vi dog det bedst mulige for at servicere kunderne og transformere virksomheden. Det tager bare tid og koster penge og påvirker vores regnskabstal,« siger Jesper Hansen.

Så på Telenors hovedkontor i Oslo skal man altså ikke smække pengekassen i men vide, at der går et års tid, før Telenor i Danmark for alvor tjener penge igen?

»Nej, det skal man ikke blive overrasket over. Men vi har tænkt os at gøre omstillingen færdig, selv om den koster penge,« understreger Telenor-direktøren.

Telia

Fusion skulle have sparet 800 mio. om året

Fusionen mellem Telenor og Telia skulle have sparet de to giganter for 800 millioner kroner årligt, fordi de kunne dele regningen. I forvejen har de slået deres mobilnet i Danmark sammen, og det samarbejde fortsætter uagtet den kuldsejlede fusion.

Telenor er både Danmarks og Nordens næststørste teleselskab, hvor TDC - som er størst i Danmark på mobiltelefoni, fastnettelefoni, internetforbindelser og TV - internationalt set er en meget lille spiller. I Danmark ejer Telenor desuden TV-leverandøren Canal Digital.

Telenor købte i juni 2000 GN Store Nord ud af mobilselskabet Sonofon og overtog i 2003 hele Sonofon. I maj 2005 blev også internetleverandøren Cybercity købt, og de tog begge i juni 2009 koncernens navn.

Selve Telenor blev oprettet af den norske stat i 1855 som Telegrafverket. Navnet Telenor blev indført i koncernen i 1995.

Telia

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen