Berlingske Business
11:47Vestas bliver sendt frem på amerikansk skatteaftale

Afskaffet roaming kan blive dyr for teleselskaberne

pix-Roaming
Når det fra april 2017 koster det samme at bruge telefonen hjemme og i de andre 27 EU-lande, risikerer teleselskaberne at skulle betale mere til hinanden for at sende tale og data videre, end kunderne betaler. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Risikoen for, at den interne regning for udlandstelefoni mellem teleselskaberne bliver højere, end hvad kunderne betaler, når EU i 2017 afskaffer roaming. Det må ikke ske, siger teleministeren.

Når EU om et år forbyder, at det må koste mere at bruge sin mobiltelefon og dataforbindelse i udlandet end derhjemme, er der en risiko for, at teleselskaberne kommer til at betale mere til de udenlandske kollegaer, end folk selv betaler.

Derfor lover teleministeren - energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) - som led i regeringens målsætning om at lette de administrative byrder for danske virksomheder, at Danmark vil arbejde for at sikre, at der lægges loft på de såkaldte engrospriser, som det ene teleselskab betaler til det andet for at transportere samtaler og data videre.

Risiko for højere intern regning

»Vi er opmærksomme på, at de lavere priser får betydning for telebranchen. Derfor arbejder regeringen på at få et loft over engrospriserne,« lovede Lars Christian Lilleholt, da han mandag morgen åbnede telebranchens årsdag, Tele2016, i Ingeniørforeningens hus i København.

EU og Europaparlamentet har besluttet, at de såkaldte roamingpriser i EU afskaffes helt fra 15. juni 2017. Fra det tidspunkt må det altså ikke koste mere at bruge sin telefon og dataforbindelse i et af de andre 27 EU-lande, end det gør hjemme i Danmark.

»Der er en risiko for, at engrosprisen ender med at blive højere end den hjemlige detailpris (altså den, som kunderne betaler, red.), og så kan det blive en ret dyr forretning for teleselskaberne. Derfor har vi fokus på at få reduceret engrosprisloftet,« uddyber vicedirektør Stig Uffe Pedersen fra Energistyrelsen, som er Danmarks øverste telemyndighed.

Sidste prisnedsættelse om to uger

30. april i år - altså om små to uger - tvangssænker EU igen alle priserne på at bruge mobiltelefonen og dataforbindelsen for sidste gang. Hvor det lige nu koster 1,76 kroner i minuttet at ringe op, vil det fra 30. april kun koste 46 øre pr. påbegyndt minut. Bliver man ringet op, falder minutprisen fra nu 46 øre til 10 øre, og sender man en SMS, koster den lige nu 55 øre og fra 30. april i stedet 18 øre. Bruger man data på sin telefon (eller kobler computeren til mobilnettet), falder prisen pr. forbrugt megabyte fra nu 1,86 kroner til 0,46 kroner.

Alle priserne er de maksimumpriser, som teleselskaberne må opkræve, og det er det, som de i praksis gør. Alle priserne er inklusiv moms og altså dem, som man som forbruger rent faktisk betaler.

Roaming har gennem årene været en rigtigt god forretning for især de sydeuropæiske teleselskaber, fordi turismen går den vej mod de varmere himmelstrøg, hvorimod der ikke kommer helt så mange turister til Danmark - og dermed ikke nær så mange penge i kassen.

Spørgsmål om abonnementsshopping uafklaret

Et uafklaret spørgsmål er stadig, hvordan det skal styres, at man ikke som dansker kan gå på shoppetur og finde et mobilabonnement i et andet land, hvor priserne er langt mindre, og fremover bruge det som sit eget nummer, nu hvor der ikke er forskel på at bruge telefonen og dataforbindelsen i de 28 EU-lande.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen