Berlingske Business

Afskaf ringbind ved omstilling til internet

Hvornår og hvordan skal en virksomheden stille om til internet? Et spørgsmål som rigtig mange SMV''''ere fortsat stiller

sig selv. Fagleder Troels Troelsen fra CBS, tidligere Handelshøjskolen ved København, giver et kontant svar:


-

Alle virksomheder der har et budskab til en kunde, de ikke kender, skal digitalisere deres virsomhed og flytte kommunikationen ud

på internet, siger Troels Troelsen.


Han fortsætter:


- De fleste har efterhånden en hjemmeside, men det

er stadig hovedparten, som tænker på internet som en brochure. Det er ikke godt nok. Alt væsentlig information om

virksomheden skal ud på internet. Afskaf ringbindene og gør al kommunikation elektronisk, siger han.









Kun et

regelsæt

Der er flere argumenter for, at de danske SMV''''ere skal tage skridtet fuldt ud og digitalisere alle informationer.


For

det første er det de samme regler som gælder i den fysiske virksomhed, som i den virtuelle og det er de samme produkter

virksomheden sælger. Derfor er det mest hensigtsmæssigt, at der kun er et sæt som regler og produktbeskrivelser

som skal vedligeholdes online.


Derudover skal alle informationer være tilgængelige til kunderne, så de kan

finde alt et sted og ikke nødvendigvis skal rekvirere andre informationer.



Udvikles internt

Troels Troelsen har også

en klar holdning til, hvordan virksomhederne skal gribe digitaliserings processen an:


- Det skal planlægges ordentligt

og skal have høj prioritet i virksomheden. Og virksomheden skal sørge for at have folk i huset som kan vedligeholde

systemerne, ellers går processen i stå. Det er jo hver dag, at der skal arkiveres informationer og siderne skal opdateres,

siger han.


Han mener ikke, at høje omkostninger til software, hardware og udvikling er den største barriere for

digitaliseringen af virksomhederne.


- Priserne er efterhånden kommet ned i et fornuftigt leje. Det svære er at ændre

ledernes holdningerne. De føler ikke at projekterne er påtrængende nok og kan udskydes. Det er måske fordi

man ikke selv forstår vigtigheden af digitaliseringen eller ikke kan overskue, hvordan man skal komme i gang med processen,

siger han.



Ingen undskyldning

Men der er ingen undskyldninger for at komme i gang. Hvis en virksomhed ikke føler

sig sikker på, hvordan man skal gribe opgaven an, kan man starte med at lure konkurrenterne i markedet og se på, hvad

de har gjort.


Troels Troelsen vurderer, at de virksomheder som er længst fremme med digitaliseringen er dem med de største

ressourcer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen