Berlingske Business

Acers nye topchef siger op

pix-Stan Shih
Acers stifter, Stan Shih (her i midten på et arkivbillede fra 1998), overtager nu roret igen i sin virksomhed, efter at den nye topchef har sagt op. Arkivfoto: Tao-Chuan Yeh, AFP/Scanpix Foto:

PC-gigantens stifter, som holdt op for ni år siden, genindtræder for at rette virksomheden op.

Den nyudpegede topchef for den taiwanske PC-gigant Acer har sagt op. I stedet træder Acers stifter nu ind for at rette selskabet op efter rekordtab.

Jim Wong blev for nylig udpeget til at skulle afløse J.T. Wang som ny topchef, efter at Wang sagde op tidligere på måneden. Nu har han imidlertid selv sagt op som både bestyrelsesformand - en post, han har haft siden 2011 - og som kommende topchef, og derfor må Acers stifter, Stan Shih, træde ind på scenen. Han får en hård opgave med at rette selskabet, der startede i 1976, op.

Det er ni år siden, at Stan Shih trådte tilbage. Acer var en overgang verdens største producent af bærbare PCer, men indtjeningen toppede i slutningen af 2009, lige før Apple lancerede sin første iPad, og finanskrisen begyndte at gøre rigtigt ondt på også teknologiproducenter.

Store opkøb

Nu nedlægges stillingen som koncernchef, og Stan Shih vil midlertidigt fungere som både øverste topchef og bestyrelsesformand uden at få løn for jobbene.

Mens J.T. Wang har siddet i spidsen for Acer, er der blevet købt op for 1,3 milliarder dollars. Acer ejer i dag Gateway, Packard-Bell og eMachines, og det sikrede positionen som verdens største producent af bærbare PCer i 1. kvartal 2010.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg måtte Acer 5. november nedskrive værdien af en række opkøb med mere end 450 millioner dollars eller 2,49 milliarder kroner. Acers omsætning er fladet konstant gennem de seneste to år og er alene fra januar til september i år dykket med 17 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen