Berlingske Business

5G skal bringe Europa tilbage i mobil førerposition

06BUS20150303-164751-35g.jpg
Svenske Ericsson har på et 5G-testnet formået at overføre data med en hastighed på fem gigabit i sekundet, altså mere end 5.000 megabit eller omkring 500 gange hurtigere end normal datahastighed på mobilnettene i dag. Foto: Albert Gea/Reuters

EU satser på at genvinde teten og få aftaler med Japan, Kina og USA om fremtidens superhurtige mobilnet på plads til »Altings Internet«, som vil ændre dagligdagen for os alle.

EU satser på at bruge de kommende 5G-supermobilnet til at kæmpe sig tilbage i førerposition i det mobile teknologikapløb, som skal gøre mobilnettene så hurtige, at man vil kunne hente en hel spillefilm i topkvalitet på under et sekund.

EU arbejder på at indgå aftaler med Kina, Japan og USA om i samarbejde at udvikle den mobilteknologi, som skal afløse dagens 4G-/LTE-mobilnet, når alt tænkeligt udstyr vil blive koblet på internet og på den måde sende og modtage data, så »Tingenes Internet« i stedet bliver til »Altings Internet«.

De første 5G-forbindelser ventes at kunne tages i almindelig brug i 2020, sandsynligvis i forbindelse med De Olympiske Lege i Tokyo, og vil ud over meget hurtigere dataforbindelser – mellem 100 og 1.000 gange hurtigere end i dag – give langt bedre dækning både inden- og udendørs og så netop kunne rumme, at rigtigt meget mere kobles på nettet.

For 5G er ikke bare til sjov. Med minimale forsinkelser i datastrømmen – på under et millisekund – kan 5G-nettet bruges til at styre trafik og robotter og til for eksempel intelligente elnet. Det kan forhindre sammenstød, gøre navigation i realtid muligt, sikre fjernovervågning af udstyr på fabrikker, som selv holder styr på, hvornår der mangler materialer eller er brug for service, og sammenkobling og bedre styring af massevis af ting i hjemmet.

EU-kommissær: Vi er bagefter

Endnu mangler man at enes om de teknologiske standarder i 5G-nettet, som formodentlig først vil foreligge i 2019, og her vil Europa undgå en gentagelse af tidligere tiders fejltagelser. Den første, verdensomspændende mobilstandard, GSM-nettet, var en europæisk opfindelse (faktisk blev aftalen underskrevet i København i september 1987), men siden har USA, Japan og Sydkorea overtaget førerpositionen i mobilverdenen.

»Med 5G har Europa en stor mulighed for at genopfinde sit telekommunikationslandskab, men at være førende på 5G kræver, at man er førende på 4G, og her halter Europa bagefter, hvad angår udbredelse,« sagde Günther Oettinger, EUs kommissær for den digitale økonomi, på Mobile World Congress, verdens største mobilmesse, i Barcelona i det nordøstlige Spanien i denne uge, hvor alt og alle i mobilverdenen var samlet.

EU underskrev i juni 2014 en aftale med Sydkorea om gensidigt samarbejde om at udvikle 5G-standarder og sikre, at det bliver de samme radiofrekvenser, som bruges overalt, så man ikke risikerer, at ens telefon eller computer ikke virker visse steder. Problemet er, at alle de lavere frekvenser, som rækker meget længere og er langt bedre til at trænge gennem bygninger og mure, er brugt op. Tilbage er de højere frekvenser, som kun dækker over kortere afstande.

»Det er vor intention at underskrive tilsvarende aftaler med andre nøgleregioner i verden, frem for alt Japan, Kina og USA,« sagde Günther Oettinger.

Fuld kraft fremad

Svenske Ericsson, som er verdens største leverandør af mobiludstyr, har på et 5G-testnet formået at overføre data med en hastighed på fem gigabit i sekundet, altså mere end 5.000 megabit eller omkring 500 gange hurtigere end normal datahastighed på mobilnettene i dag.

På Mobile World Congress viste Ericsson, at teknikerne kan få en mobiltelefon til at skifte mellem 4G-/LTE-mobilnettet og 5G-nettet, uden at forbindelsen falder ud. Det er afgørende vigtigt, at signalet altid gribes af en lavere mobilhastighed, hvis der ikke er topdækning i et område. Ericsson kan også få telefonen eller computeren til at holde forbindelse til to 5G-master samtidig, så man kan hente større datamængder og flere filer samtidig.

Omkring 40 procent af verdens mobiltrafik suser gennem Ericsson-udstyr.

Teleselskaberne, som lige nu er i gang med store investeringer for at sikre ordentlig 4G-/LTE-dækning, lader også op til at skulle være klar, når 5G brager løs, og folk forventer at kunne få det nyeste nye og hurtigste hurtige. Men topchefen for den franske mobilgigant Orange, Stéphane Richard, mener dog, at alle lige bør klappe hesten.

»4G er en succes, lad os nyde det. Vi bør ikke hoppe for hurtigt fremad,« sagde han i Barcelona, men understregede, at Orange også satser på 5G.

Der skal være mærkbar forskel

Eksperter ser dog intet behov for, at telebranchen investerer heftigt i nyt netværksudstyr og tvinger kunderne til at skifte til nye telefoner, som kan bruges på 5G-nettet, medmindre 5G rent faktisk kan levere virkeligt markante forbedringer i hastighed og funktioner. Den internationale telebrancheforening GSMA anslår, at telebranchen fra nu til 2020 vil bruge næsten 11,4 billioner kroner på at opgradere udstyr – langt det meste på 4G-/LTE-nettet.

Verdens største producenter af mobiludstyr – i rækkefølge Ericsson, kinesiske Huawei, finske Nokia og fransk-amerikanske Alcatel-Lucent – eksperimenterer sammen med forskellige teleselskaber med den nye mobilteknologi. Huawei alene har sat 600 millioner dollars eller over fire milliarder kroner af til forskning i 5G frem til 2020.

Topchef Rajeev Suri fra Nokia, som i 2014 solgte sin mobilproduktion fra til den amerikanske softwaregigant Microsoft og i dag udelukkende producerer mobiludstyr, forudser, at udviklingen af 5G-teknologien bliver »et væddeløb med tre heste« mellem Ericsson, Huawei og Nokia selv.

»Og jeg stræber ikke efter kun at blive treer. Vi vil rykke opad,« slog han fast.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen