Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

50 millioner betaler nu for Spotify

pix-Spotify
Ti millioner flere har på et halvt år valgt at betale for at lytte til musik på den svenske musikgigant Spotify. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Foto:

Den svenske musikstreamingtjeneste har på et halvt år fået ti millioner flere betalende kunder men er fortsat en underskudsforretning.

Spotify runder nu 50 millioner betalende musikkunder. Det er 25 procent flere end for et halvt år siden, og dermed lægger den svenske musikstreamingtjeneste afstand til sin nærmeste konkurrent, Apple Music.

Spotify havde i september 40 millioner lyttere, som betaler for at slippe for de reklamer, som gratiskunderne hører. Men selv om Spotify er verdens største musikstreamingtjeneste, er det ingen god forretning. Underskuddet fortsætter med at vokse - i 2015 var det på 1,3 milliarder kroner, fordi selskabet med stifter Daniel Ek i spidsen bruger penge på fortsat at vokse. Spotifys omsætning voksede ellers med 80 procent i forhold til året før, hvor underskuddet var på 1,2 milliarder kroner.

Apple havde i december 20 millioner betalende kunder i sin musikbutik, hvor man ikke kan lytte med gratis bortset fra den indledende prøveperiode.

Nummer 1 siden begyndelsen

Spotify har gentagne gange formået at rejse flere penge for netop at kunne vokse, og netnyhedsmediet TechCrunch skrev i februar, at Spotify overvejer at blive børsnoteret i USA i håbet om at kunne gentage den succes, som senest billedbeskedtjenesten Snapchat oplevede i denne uge, og som hæftede en værdiseddel på over 25 milliarder dollars (170 milliarder kroner) på selskabet.

Spotify vil ikke over for nyhedsbureauet Reuters kommentere tankerne om en børsnotering men var ifølge markedsanalyseselskabet CB Insights senest vurderet til at være 8,53 milliarder dollars værd.

Spotify er stiftet i 2008 og fandt hurtigt en niche, som ingen andre havde betrådt. På rekordtid blev den svenske musiktjeneste verdens største og har holdt positionen siden da, uagtet at mange andre er kommet til. Apple, som lancerede Apple Music i 2015, er rykket hurtigst fremad. Apple udnytter samspillet med sit store iPhone-salg, hvor Apple Music selvsagt er koblet tæt sammen med telefonerne.

FASHION-METGALA/

Ingen opdaterede brugertal i trekvart år

Andre konkurrenter er Deezer og Amazon Music. Google har også sin Play Music, som dog rangerer længere nede.

Et Spotify-abonnement i Danmark koster 99 kroner om måneden.

Spotify har over 1.600 ansatte og er aktiv i 60 lande, heriblandt siden 2011 i Danmark.

De senest offentliggjorte, samlede lyttertal på Spotify er fra juni 2016, hvor Spotify dengang havde 100 millioner brugere, både betalende og ikke-betalende.

Snap-stifterne på børsen i New York

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen