Berlingske Business

420.000 danskere betaler smartphone-skat

FRANCE-CULTURE-ARTS-JR
Foto:

Selvom den stærkt kritiserede multimedieskat blev afskaffet, lever den videre, bare under nyt navn. Antallet af danskere, der betaler den ekstra skat, er langt højere end regeringens forudsigelse.

Efter mange måneders hård kritik blev multimedieskatten aflivet, da regeringsmagten skiftede i efteråret 2011. Men den blev afløst af en skat på telefoner, der blev døbt smartphone-skatten, skriver Version2.

Og selvom smartphone-skatten er mindre omfattende end multimedieskatten, viser det sig, at rigtig mange stadig er ramt og skal betale skat af 2.500 kroner ekstra hvert år. Hvor multimedieskatten omfattede 550.000 danskere, har 420.000 skatteborgere siden 1. januar 2012 betalt smartphone-skat.

Det skriver organisationen IT-Branchen, der længe har kæmpet imod beskatning af både computere og telefoner til arbejdsbrug.

04BUSDigitalt.jpg

Antallet har været nogenlunde konstant siden skatten blev indført - men det er langt højere end det overslag, Skatteministeriet kom med, da smartphone-skatten blev udtænkt og indført.

Dengang hed det sig, at 130.000 danskere ville skulle betale skat af deres arbejdstelefon, men i virkeligheden var det altså mere end tre gange flere, som blev ramt.

»Det er udtryk for en forældet tankegang, at medarbejderne skal betale skat af de smartphones, som de bruger til at udføre deres arbejde med. Smartphones er i dag blevet et arbejdsredskab nøjagtigt ligesom computere er det,« udtaler Morten Bangsgaard i pressemeddelelsen.

multimedieskat_business

Ifølge IT-Branchen har den nye skat blot overtaget, hvor den gamle multimedieskat slap. Og ligesom den tidligere skat, er det fleksible medarbejdere, som bliver ramt, hvilket skader produktiviteten, mener organisationen.

Med smartphone-skatten får ægtefæller 25 procents rabat, hvis de begge skal betale skatten. Computere og internetforbindelser til arbejdsbrug er ikke beskattet, kun telefoner.

Deltag i debatten på Version2.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen