Berlingske Business

»3« stjæler 21.000 nye kunder

pix-3-butik
»3« får stadig flere kunder men betaler også prisen for det. Foto: »3«

Den mindste af de fire store fortsætter med at hente nye mobilabonnenter, men det koster på overskuddet.

Danmarks fjerdestørste teleselskab, »3« og datterselskabet Oister, fortsætter med at suge mobilkunder til sig og tog i april-juni endnu 21.000 nye ind. Men det koster penge at få dem i hus.

»3« i Danmark, som ud over lavprisselskabet Oister også omfatter det meget mindre Zenji, har nu 1.148.000 mobilkunder, hvilket er 79.000 flere end ved sommerferiens begyndelse sidste år. Omsætningen er også vokset - fra 590 millioner kroner i 2. kvartal 2014 til 682 millioner kroner i år.

Det koster penge

Til gengæld viser regnskabet, som kom torsdag morgen, at det koster penge at få de nye kunder ind i butikken. Overskuddet er faldet fra 154 millioner kroner sidste år til nu 147 millioner kroner. Også overskudsgraden er dalet, fra 26 til 22 procent.

Administrerende direktør for »3« i Danmark, Morten Christiansen, har tidligere fortalt, at det især er »3«s tilbud om danske priser på tale og data i efterhånden de fleste EU-lande, som trækker folk til. Også Oisters knaldtilbud hiver dog nye kunder væk fra konkurrenterne, og det er især TDC, der afleverer sine mobilabonnenter.

Men det bliver stadig sværere at hugge store mængder af konkurrenternes kunder.

»2015 vil ligge på niveau med 2014 med en lille vækst i kundebasen, på bundlinien og på driftsresultatet. Det bliver ikke nemmere,« sagde Morten Christiansen, som gennem snart ti år har stået i spidsen for »3« i Danmark, for en måned siden til Berlingske.

Kræver en million kunder udleveret

»3« ejes med 60 procent af hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa, som har Asiens rigeste mand Li Ka-shing ved roret, mens den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB, ejer 40 procent. »3« i Danmark høvler fortsat af på sin milliardgæld til ejerne.

»3« er bekymret for udviklingen i Danmark, hvor nummer to og tre på telemarkedet - norske Telenor og svensk-finske Telia - vil slå sig sammen og skabe et nyt selskab, endnu uden officielt navn, som på mobilmarkedet vil blive lige så stort som TDC. TDC og »Telianor« vil hver sidde på omkring 41 procent af det danske mobilmarked, mens TDC fortsat vil være ubestridt størst på de tre øvrige centrale markeder: fastnettelefoni, internetforbindelser og TV.

EUs konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, vil 2. september meddele Telenor og Telia, om de kan få lov til at gå sammen, eller om det - hvad de fleste forventer - kun kan ske på visse betingelser. Her har Hutchison Whampoas koncernchef, Canning Fok, for nylig sagt til Børsen, at han kræver at få udleveret næsten en million kunder fra Telia og Telenor, så »3« når op på at have 25 procent af mobilmarkedet.

Telia kommer med kvartalsregnskab fredag, mens Telenor melder ud 22. juli, og TDC først kommer med sine tal 7. august.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen